Gadgetshop: ‘Wij doen het werk, Bol.com loopt weg met het geld’

Gadgetshop: ‘Wij doen het werk, Bol.com loopt weg met het geld’

Bol.com kan een fantastisch platform zijn voor kleine zelfstandigen om hun producten bij het grote publiek te krijgen, maar wat als Bol.com plots jóúw producten verkoopt? Het overkwam de Antwerpse gadgetwinkel Fans, zo beweert eigenaar Nico Volckeryck. “Wij doen het werk, maar Bol.com loopt weg met het geld.”

Dit zei de webwinkelier, tevens voorzitter van zelfstandigenorganisatie Unizo in Antwerpen, gisteren tegenover het Nieuwsblad. Hij verkoopt allerlei kleding, poppetjes en andere merchandise van films en series via zowel de winkel als de webshop, maar verkoopt zijn producten ook via Bol.com.

“Tot mijn grote verbazing bleek dat enkele van onze producten plots van Bol.com waren verdwenen, en dat de internetwinkel ze zelf begon te verkopen, tegen een lagere prijs”, zo zegt de ondernemer. Als voorbeeld noemt hij een beeldje uit de animatieserie Rick and Morty, dat hij via de Nederlandse ecommerce-site te koop had gezet voor 34 euro.

Bol.com: ‘Kan zijn dat partner onredelijke prijs hanteert’

Volgens Volckeryck werd het artikel zonder enige mededeling van de website gehaald en verkoopt Bol het nu zelf voor nog geen 25 euro. “Wij hebben tijd gestoken in marktonderzoek en in het presenteren van onze producten op het internet. Wij zijn de kabouters die het werk doen en zij lopen met het geld weg”, zo beklaagt de eigenaar van Fans.

Bol.com ontkent het gebeuren niet en zegt dat het soms voorkomt dat een Bol.com-partner een prijs aanrekent die zo ver boven de marktprijs ligt dat de ecommerce-reus het als onredelijk beschouwt. ” In dat geval zetten we het artikel offline en informeren we de betreffende aanbieder. Dat hebben we ook met Fans gedaan”, aldus woordvoerster Roos Franssen.

Foto’s en teksten zijn niet-exclusief

Dat Bol.com ’toevallig’ hetzelfde product ineens zelf verkoopt, is volgens Franssen iets wat kan gebeuren als ze al in gesprek waren met een leverancier. Wat het allemaal nog iets verdachter maakt, is dat Bol.com de foto’s en teksten van Fans had gebruikt. Dat is echter niet verboden. “In onze voorwaarden staat dat de foto’s en de teksten niet-exclusief zijn. We hebben per ongeluk wel het logo van Fans laten staan. Dat was een foutje.”

Advies Unizo: verkoop via Storesquare

De Unie van Zelfstandige Ondernemers wil kleine webwinkeliers waarschuwen voor Bol.com. “Als je via hen producten verkoopt, geef je commerciële informatie aan een concurrent. Bol.com ziet dan welke van jouw producten populair zijn en kan beslissen om die zelf te verkopen”, zo zegt gedelegeerd bestuurder Danny Van Assche. Hij raadt handelaars aan om hun producten via Storesquare bij het grote publiek te krijgen. “Dat is ook een extern platform, maar Storesquare verkoopt zelf geen producten.”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten