Gaat Kruidvat de mist in met hun online wachtrij?

Het is vandaag Black Friday en ook Kruidvat stunt op deze dag met aanbiedingen. Het creëerde hiervoor een online wachtrij, zodat de site niet overbelast zou raken. Maar het lijkt erop dat juist dóór die wachtrij de site overbelast is. Is dit een marketingstunt gone wrong?
Wie vanmorgen naar Kruidvat.nl surfde, kreeg een aparte pagina met daarop groot de tekst ‘Je staat in de wachtrij’ en daaronder een uitleg: “Door de grote belangstelling in de knalaanbiedingen is het nu erg druk in onze webshop. Op dit moment sta je in de wachtrij. Je wordt automatisch doorgestuurd naar de webshop zodra er plek is. Om je plek in de wachtrij te behouden, is het belangrijk dat je deze pagina niet verlaat of ververst.”
Schaarste creëert vraag
Nu is het gebruik van een online wachtrij niks nieuws. De Bijenkorf deed het bijvoorbeeld elk jaar met de Drie Dwaze Dagen. Maar je kan je afvragen of zo’n wachtrij wel écht nodig is of dat het gewoon een slimme marketingactie is. Immers, schaarste creëert vraag. Als er van een product maar weinig exemplaren zijn, of er is moeilijk aan iets te komen, dan wordt het in de beleving van de consument meer waard. En dat wordt ook nagebootst door de webwinkel achter een virtueel lint te zetten en geïnteresseerde klanten in een wachtrij te plaatsen.
Niet het gewenste effect?
Maar is dit wel iets wat je wil als webwinkel? In het geval van Kruidvat lijkt het een averechtse werking te hebben. Mensen haken af en de site is écht niet bereikbaar. Omdat de klant namelijk zelf niet mag refreshen, doet de server dat en dat lijkt funest voor de bereikbaarheid van de webwinkel van Kruidvat. En dat wordt niet door iedereen gewaardeerd, zo blijkt al snel. Zelfs mensen die alleen even de openingstijden van de stenen winkel wilde opzoeken, komen nu bedrogen uit:
HALLO HOEZO STA IK IN DE WACHTRIJ BIJ KRUIDVAT IK WIL GEWOON KIJKEN TOT HOELAAT DIE OPEN IS GVD pic.twitter.com/2XvczeEWjc
— Michelle 🎄 (@electracalum) 25 november 2016
25% korting en gratis verzenden: webshop van #Kruidvat totaal van de kaart… Doe het dan niet! #blackfriday #fail
— Mart Muller (@martmuller) 25 november 2016
@kapsalonEstrend helaas gaat er iets mis op onze website. We doen ons best om ’t zo snel mogelijk op te lossen. ^Lisa
— KruidvatService (@KruidvatService) 25 november 2016
Kruidvat.nl lijkt het momenteel weer te doen, maar de webwinkel heeft wel bijna de hele ochtend problemen gehad. We zijn benieuwd of dit het gewenste effect heeft gebracht dat het bedrijf voor ogen had. Er wordt in ieder geval – ook door ons – wel over geschreven…
Reacties