Fastr: ‘Universele checkout met iDeal-tarief van 15 cent’

Fastr: ‘Universele checkout met iDeal-tarief van 15 cent’

Fastr heeft een checkout gelanceerd waarmee de huidige klanten naar eigen zeggen hun conversie zagen verdubbelen. En alsof dat nog niet genoeg is, bieden ze ook een alternatief voor je huidige PSP. In samenwerking met Ginger Payments kunnen ze iDeal al aanbieden tot 12 cent per iDeal-transactie, inclusief de Checkout-kosten.

Fastr biedt één universele checkout die makkelijk te integreren is via een API. Vervolgens importeer je je klantendatabase en klaar. Je betaalt per transactie en het tarief is afhankelijk van het aantal transacties dat je per maand hebt, maar de kassa is al mogelijk vanaf 9 cent per transactie. Dat klinkt goed, dus daar wilden wij wel meer van weten.

“We hebben inderdaad tot nu toe de conversie kunnen verdubbelen”, geeft oprichter Albin Bronkhorst telefonisch aan. “Dat zijn wel vooral kleinere spelers geweest. Eenpitters op het platform van Lightspeed, waar we halverwege vorig jaar een app hebben gelanceerd. Dat was toen een bèta. Die is weliswaar goed bevallen, maar we gaan het komend jaar nog veel beter doen. We zijn momenteel druk met koppelingen voor Shopify, Magento en Woocommerce, maar via onze API kun je eigenlijk alles koppelen. Interessant dus voor elke uitgever.”

“Of de conversieverdubbeling met een eerste bèta bewijst dat de checkout van Lightspeed minder goed is? Het is een prima checkout, ik denk alleen dat wij het beter kunnen. Platformen zoals Lightspeed – al doet die het zeker niet slechter dan de rest – hebben nou eenmaal veel pijlers waar ze zich op moeten richten. Wij werken fulltime aan enkel dat stukje checkout en hebben op die manier iets ontwikkeld dat beter is dan wat alle platformen of anderen bieden. Daar ben ik van overtuigd”, aldus Bronkhorst.

Hij gaat verder: “Het voordeel zit hem natuurlijk in onze software. Die is helemaal ontwikkeld om de beste beleving te kunnen bieden. Daarnaast kunnen we op de achtergrond synergievoordelen ontwikkelen. Heb jij bijvoorbeeld via je desktop iets bij webwinkel A gekocht en kom je nu via de mobiel bij webwinkel B? Dan hoef je niet opnieuw al je data in te vullen, want zodra we je hebben herkend kunnen we veel velden al voor je invullen. Via algemene voorwaarden geeft de klant Fastr hier toestemming voor, en dit aspect zorgt voor een veel betere beleving. Bij checkout denken de meeste mensen aan het werkelijke betalen, maar vooral het invullen van alle adresgegevens zorgt voor een conversiedaling. Wij kunnen die wegnemen en zo zijn er meer voorbeelden denkbaar.”

‘iDeal vanaf 24 cent per maand all-in’
“Vervolgens kom je bij de betaling zelf. We kunnen integreren met jouw PSP naar keuze. Of we kunnen, als je momenteel helemaal niet tevreden bent over je huidige PSP, ook een voorstel doen. Via Ginger Payments kunnen we iDeal al aanbieden vanaf 15 cent per transactie tot 9 cent als je boven de vijfentwintigduizend transacties per maand komt. Daar verdienen wij geen cent aan, maar Ginger Payments is een innovatief bedrijf met een stijl die ons aanspreekt. Het sluit dus naadloos aan en daarmee kunnen we de beste beleving bieden. De iDeal-tarieven komen bovenop onze Checkout-kosten inderdaad, dus daarmee bieden we een vanaf-tarief van 9+15= 24 cent bij minder dan vijfduizend transacties per maand.”

Maar hoe werkt het dan met achteraf betalen? En kan Fastr, doordat het al veel van klanten weet, ook fraude beter aanpakken?  “We hebben vooral iDeal-transacties ondersteund en nog geen enkele vorm van fraude ontdekt. En is een achteraf-betaaloptie verplicht? Dat was me niet eens bekend. Partijen als Afterpay of Klarna hebben die kredietcheck al, dus waarschijnlijk zullen we daar op korte termijn ook mee gaan koppelen. Wij richten ons nu vooral op een conversievoordeel. Doordat wij dataverbanden kunnen leggen en ons puur op de checkout focussen, kunnen we écht een grote conversiewinst boeken. We noemen het wel eens de Amazon-ervaring, maar eigenlijk gaan we ook verder dan dat. Want ook die checkout van Amazon kan beter.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten