menu

Eerste Intershop Roadtrip draait om digitale transformatie

Dinsdag vond in het Spoorwegmuseum in Utrecht het evenement Intershop Roadtrip plaats. Het thema was ‘een succesvolle reis door het omnichannel ecommerce-landschap’ en wij namen vooral van de gelegenheid gebruik om te bekijken hoe de organisatie haar eigen toekomst ziet, inclusief interview met de CEO.

Het Intershop Roadtrip-event werd gericht op zowel samenwerkende internetbureau’s, retailers als marketingmanagers. Voorafgaand aan de bijeenkomst spraken wij al even met CEO Jochen Wiechen, waarbij hij vertelde dat de software voornamelijk wordt gebruikt door bedrijven die bezig zijn met hun tweede of derde transformatieronde. Bij het event zelf waren dan ook geen starters of kleine retailers aanwezig. Wel was de zaal goed gevuld met (traditionele) retailers waarbij een digitale transformatie hoog op de agenda staat.

De aanwezige partijen, waaronder veel supermarktketens en technische bedrijven, waren erg open over hun omnichannel-uitdagingen. Sybrand Brouwer, directeur van onderdelenspecialist INDI, deelde zijn ervaringen met de Intershop Commerce Suite. Net als op Exact meets Ecommerce,  vertelde hij over het project INDIpendent, waarmee hij liet zien welke stappen nodig waren voor het opzetten van een eigen webshop. Met een assortiment van bijna een half miljoen artikelen, waarbij sommige items enkele honderden varianten hebben, en een orderaantal van ruim 40.000 per maand werd goed duidelijk wat de toegevoegde waarde is van Intershop.

Wat gebeurt er met Traditionele Trudie?

Eerder schreven wij al over de groei die Intershop doormaakt in de Benelux, maar ook Scandinavië vormt inmiddels een grote groeimarkt. Daarnaast is het bedrijf actief in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. In thuisland Duitsland, ziet het bedrijf sterke concurrentie van SAP, met name bij spelers die offline al intensief verbonden zijn met SAP en dus bij de digitalisering ook snel naar die aanbieder kijken.

De focus van het bedrijf zal volgens Jochen de komende jaren steeds meer op b2b- en groothandels komen te liggen omdat Intershop naar eigen zeggen goed met complexiteit van een groot productaanbod, verschillende prijzen, en/of verschillende portalen(/landen) kan omgaan. Denk bijvoorbeeld aan organisaties die een miljoen producten verkopen, die vanuit één centraal punt duizenden vestigingen willen bedienen of die actief zijn in meerdere landen.

Dit was goed terug te zien op het event, waar veel supermarktketens, technische groothandels en andere grote retailers te vinden waren die openhartig vertelden over hun struikelblokken binnen de ecommerce. Dat de wereld buiten de supermarkt sneller verandert dan de innovaties die op de winkelvloer plaatsvinden, is geen verrassing. Toch waren de Jumbo, Plus, Hoogvliet en COOP van mening dat over een aantal jaar zeker vijf tot tien procent van de omzet uit de ecommerce wordt gehaald. Om zelf de controle te houden op deze veranderingen zijn de ketens nog grondiger dan anders bezig met het uitdiepen van de buyer personas. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met Traditionele Trudie: komt zij over vijf jaar nog steeds naar een stenen vestiging of zal ook zij zwichten voor het gemak van het internet?

Focus op service, cijfers en marktplaatsen

CEO Jochen is van mening dat het centraal stellen van de koper in alle bedrijfsprocessen de enige manier is om de concurrentie voor te blijven. Of dit nu online is of offline. Hij toont hierbij een filmpje van Mister Spex, sinds vorig jaar in Nederland, die haar online klanten de optie biedt om een bril te ‘passen’ met behulp van de webcam of een foto. “Onze klanten onderscheiden zich van grote spelers als Amazon door het bieden van service. Dit geldt niet alleen voor de bedrijven die aan consumenten leveren, ook de B2B-klant verwacht anno nu een B2C-ervaring.”

CTO Matthias Hirschfeld liet zien waar Intershop de komende jaren naartoe gaat. De software-aanbieder mag dan niet van de daken schreeuwen waar ze mee bezig zijn, achter de schermen is de roadmap tot en met 2020 al volledig uitgewerkt. Naast een optimalisatie van de software staan onder andere een prominentere rol voor marktplaatsen op de agenda. Ook een eigen statistieken-oplossing zal standaard geïntegreerd worden, zodat Intershop-gebruikers nog sneller kunnen inspelen op het grillige gedrag van hun klanten.

Tags

Reacties