Ecommerce News

Ecommercesector heeft intensieve samenwerking nodig

Ecommercesector heeft intensieve samenwerking nodig

Drie brancheorganisaties in de ecommerce hebben deze week een arbeidsmarktagenda overhandigd aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Hierin staan drie initiatieven om de sector beter aan te laten sluiten op de veranderende arbeidsmarkt van ons land.

De arbeidsmarktagenda werd opgesteld door E-commerce Nederland, een vereniging die werd opgericht in 2021 om een cao voor Nederlandse ecommercebedrijven te creëren, Thuiswinkel.org en Koninklijke INretail. Volgens hen heeft de sector een intensievere samenwerking nodig op het gebied van werkgeverschap om verder te professionaliseren.

Met een totale omzet van 34,7 miljard euro en 365 miljoen online aankopen in 2023, vertegenwoordigt ecommerce zo’n 31 procent van de retailuitgaven. Daarmee heeft de sector een belangrijk aandeel in de economie.

Drie ambities

Volgens de drie organisaties moet er een duidelijke langetermijnvisie worden opgesteld over de ecommerce-arbeidsmarkt. In de agenda staan drie ambities die prioriteit moeten krijgen.

Allereerst ontwikkelen de organisaties een ‘code of conduct’ rondom werkgeverschap, zoals een eerlijke beloning, structureel werk in loondienst en focus op innovatie en ontwikkeling. De ambitie is dat alle ecommercebedrijven deze principes in 2025 onderschrijven.

De ambitie is dat ecommercebedrijven de ‘code of conduct’ in 2025 onderschrijven

Daarnaast moet de sector zich inzetten voor een betere aansluiting tussen onderwijs en praktijk, door opleidingen op het MBO en HBO af te stemmen op vaardigheden die nodig zijn in ecommercebedrijven. Dit zorgt voor een instroom van gekwalificeerd personeel. Ook willen de organisaties een model arbeidsovereenkomst opzetten, die past bij werken in ecommerce.

‘Verantwoordelijkheid nemen voor toekomst’

“Met de arbeidsmarktagenda nemen we de verantwoordelijkheid voor de toekomst van werken in ecommerce”, aldus de drie organisaties in een gezamenlijke reactie. “We zetten een standaard en nodigen vakorganisaties, politiek en onderwijsinstanties uit om mee te bouwen aan een sterke en innovatieve ecommerce-arbeidsmarkt. De politiek vragen we om samen met de sector mee te denken over een langetermijnvisie voor de arbeidsmarkt. Dat is nodig om te kunnen anticiperen op de toekomstige behoeften van werknemers en werkgevers.”

Deel dit artikel
Pleuni

Geschreven door

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Alle artikelen van Pleuni

Gerelateerde berichten