lightspeed ecommerce

Ecommerce naar €26,6 miljard in coronajaar

Ecommerce naar €26,6 miljard in coronajaar

Nederlanders hebben vorig jaar in totaal 26,6 miljard euro uitgegeven in webwinkels. Dit is een stijging van 7 procent. De groei van ecommerce in ons land heeft natuurlijk alles te maken met de coronacrisis en de daaruit voortgevloeide maatregelen.

Door de lockdowns en de angst om het coronavirus op te lopen zijn Nederlanders vorig jaar veel meer gaan online shoppen. Er werden maar liefst 335 miljoen online aankopen gedaan, wat een significante stijging van 27 procent betekent als je het vergelijkt met de situatie een jaar eerder.

Er werden 27% meer online aankopen gedaan.

De cijfers komen uit de jaarlijkse Thuiswinkel Markt Monitor. Die komt met verschillende oorzaken waarom ecommerce in Nederland zo is gegroeid. “De grootste oorzaak is dat er per online koper meer aankopen werden gedaan; waar een consument in 2019 nog gemiddeld 19 online aankopen deed, waren dit er het afgelopen jaar 24. Daarnaast is het aantal online kopers het afgelopen jaar met 2 procent gestegen naar 13,8 miljoen.”

Meer productaankopen, minder afgenomen diensten

Vorig jaar stegen de online bestedingen aan producten met 43 procent en nam het aantal online aankopen van producten met 41 procent toe. De tastbare aankopen wisten zo enigszins de klap van de niet-tastbare bestellingen te compenseren. In hetzelfde jaar namen namelijk de online bestedingen aan diensten met 39 procent af en daalde het aantal online aankopen van diensten met 37 procent.

Thuiswinkel.org zag met name in de productcategorieën Home & Living (+83 procent), DIY/Garden (+74 procent) en Sport & Recreatie (+62 procent) een ‘ongekende groei’ in online uitgaven.

69% van aankopen met iDeal

De flinke toename van online shoppen in Nederland heeft ook geleid tot een significante groei in het gebruik van iDeal. Deze betaalmethode werd vorig jaar voor 69 procent van alle online aankopen geburikt, daar waar dat aandeel een jaar eerder nog op 60 procent lag.

iDeal is ook populair bij buitenlandse webshops.

En ook bij crossborder-aankopen was iDeal het meest gebruikte betaalmiddel. Hier ligt het aandeel van iDeal op 46 procent. Het is daarmee alsnog populairder dan bijvoorbeeld de creditcard (22 procent) en PayPal (16 procent).

Thuiswinkel Markt Monitor 2020

Henoch

Henoch

Hoofd- en eindredacteur. Houdt niet van taalfouten.

Bekijk alle berichten van Henoch

Gerelateerde berichten