‘Ecommerce in België €11,84 miljard waard in 2018’

‘Ecommerce in België €11,84 miljard waard in 2018’

De ecommerce in België zal naar alle waarschijnlijkheid uitkomen op een waarde van 11,84 miljard euro aan het eind van 2018. Dit bedrag wordt gehaald dankzij een verwachte jaar-op-jaargroei van 12 procent.

Deze cijfers komen uit het rapport van de Ecommerce Foundation over de online detailhandel in België. En hoewel de omzet van e-commerce in België nog steeds stijgt, wordt voorspeld dat de gemiddelde uitgaven per shopper licht zullen dalen.

Belg koopt voor 1.686 euro online

Vorig jaar kon 53 procent van de Belgische bevolking worden omschreven als een online shopper en hun gemiddelde bestedingen groeiden in dat jaar tot 1.700 euro. Dit jaar wordt voorspeld dat dat bedrag zal dalen tot 1.686 euro.

Ecommerce in België

Kleding en schoenen populairste categorie

Belgen kopen online nog steeds het meest via de laptop (54 procent), gevolgd door de pc (30 procent), de tablet (9 procent) en de smartphone (6 procent). En wanneer Belgische consumenten online winkelen, bestellen ze meestal kleding en schoenen. Met 42 procent was dit de meest populaire productcategorie in 2017. Andere populaire artikelsoorten zijn thuiselektronica (31 procent), boeken (21 procent) en cosmetica en huidverzorging (18 procent).

Crossborder-shoppen groeit

Uit gegevens van Eurostat blijkt dat Belgische online shoppers steeds vaker hun online aankopen in het buitenland doen. Vorig jaar vond 80 procent van het online winkelen plaats op websites van nationale verkopers, hetzelfde aandeel als in 2016. Maar in die periode groeide het online winkelen bij buitenlandse (niet-EU) verkopers: van 18 procent in 2016 naar 21 procent vorig jaar.

De statistieken tonen ook aan dat vorig jaar 63 procent van crossborder-shoppen plaatsvond in webwinkels van verkopers uit andere EU-landen, terwijl 6 procent plaatsvond bij verkopers met een onbekend land van herkomst. Dergelijke aankopen worden steeds gewilder, aangezien dit aandeel in 2016 slechts 4 procent bedroeg.

Belgen winkelen graag op Nederlandse websites

Nederland is een extreem populair land om producten te bestellen: 34 procent van de Belgische bevolking heeft online vanuit Nederland gewinkeld, aanzienlijk meer dan het percentage mensen dat online in China winkelde (14 procent) of het Verenig Koninkrijk of Duitsland (beide 13 procent ). In 2014 schreef Ecommerce News Europe een artikel over de invloed van Nederland op de Belgische e-commerce.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten