E-bikeaccu.nl: ‘We willen een begrip zijn’
In iets meer dan een jaar is E-bikeaccu.nl van Tom van Schijndel en Geert Heusschen exponentieel gegroeid. Vorige week sleepte het bedrijf de New Webshop Award in de categorie Tweewielers binnen. Ecommerce News sprak Tom over de toekomstplannen voor zijn webshop.
De webshopĀ bestaat uit een breed assortiment aan fietsaccu’s voor elektrische fietsen en opladers voor fietsbatterijen. Het bedrijf achter E-bikeaccu.nl heeft naast de Nederlandse webshop ook een Belgische site en hoopt binnenkort verder uit te breiden naar het buitenland.
Een sprong in het diepe
In hun studententijd leek het Tom en Geert al leuk om samen een bedrijf starten. Geert studeerde Economie en kwam er tijdens een onderzoek achter dat er in de elektrische-fietsen-wereld best een leuke business gestart kon worden. Tom studeerde Bouwkunde en onderzocht tijdens een minor ondernemerschap de markt voor hun idee.
“We kwamen er toen achter dat er in BelgiĆ« nog geen specialist in fietsaccu’s was”, vertelt Tom. Hoewel de twee zelf niet uit de sector kwamen, namen ze een sprong in het diepe en ging in februari 2019 de Belgische webshop live. Geert had op dat moment nog een fulltime baan en Tom studeerde nog.
‘Het duurde even tot de eerste bestellingen binnen kwamen’
Veel startende webwinkeliers maken gebruik van webwinkelsoftware, maar E-bikeaccu.nl liet meteen een webshop op maat maken. Naast de vele investeringen die al horen bij het starten van een nieuw bedrijf, maakten Tom en Geert het zichzelf dus niet echt makkelijk.
De eerste weken was er nog geen enkele bestelling.
Na drie maanden een Nederlandse webshop
“De eerste 5 Ć 6 weken was er nog geen enkele bestelling. We begonnen hem toen wel een beetje te knijpen.” Doordat het opzetten van advertenties en daarmee ook de vindbaarheid in Google verbeterde, begon het een beetje te lopen. In mei 2019 liep het zo goed dat ze besloten ook een Nederlandse webshop te lanceren.
Sindsdien is het bedrijf blijven groeien. “In september begonnen we aan een businessplan te schrijven, wat anderen opvingen. De eigenaar van een bedrijf in Veghel heeft ons geholpen en trok investeerders aan.” Hierdoor konden de mannen vanaf 1 januari 2020 fulltime met de webshop aan de slag.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verschillende markten
Doordat Tom en Geert niet uit de sector komen, hebben ze veel onderzoek gedaan naar de markt en kennis opgedaan over fietsaccu’s. “Je merkt al snel dat de markt verschilt per land. In BelgiĆ« zijn andere fietsmerken populair en zien e-bikes er anders uit dan de fietsen die we gewend zijn in Nederland.”
Als we in 2 tot 3 jaar niet over de 500 producten zitten doen we iets niet goed.
“We blijven de markt in de gaten houden, die ontwikkelt zich voortdurend. Zeker met de uitbreiding naar Frankrijk en Duitsland doen we veel onderzoek naar de populaire producten op die markten.” Het assortiment van E-bikeaccu is daarom van 40 producten uitgegroeid naar ruim 200 producten. “Het groeit met de dag. Als we in twee tot drie jaar niet over de 500 producten zitten doen we iets niet goed.”
Een expert op het gebied van e-bikeaccu’s
Naast het verkopen van bekende merken wil het bedrijf uiteindelijk ook een eigen lijn producten gaan verkopen. “Met een eigen lijn maken we nog duidelijker dat we experts zijn op het gebied van e-bikeaccu’s.”
“In Nederland zijn we nog geen begrip. We willen dat mensen aan ons denken wanneer ze het over e-bikeaccu’s hebben”, vertelt Tom. Het bedrijf hoopt haar naamsbekendheid de komende tijd te vergroten. Het binnenslepen van de New Webshop Award is daarom al een stap in de goede richting.
Reacties