Donque: ‘Al duizenden orders zonder te adverteren’

Donque: ‘Al duizenden orders zonder te adverteren’

Toen neven Thom en Bas van Hooijdonk eind 2017 Donque oprichtten, hadden ze nooit verwacht dat de gepersonaliseerde kledingstukken en accessoires nu al wereldwijd verkocht zouden worden. “Zonder te adverteren, verwerkten we al enkele honderden bestellingen per maand”, aldus Thom.

Tot voor kort groeide Donque volledig organisch. Maar om de doelgroep beter te kunnen targeten, besloten de heren begin dit jaar om Facebook- en Instagram-campagnes te lanceren. Met hun shirts, truien en accessoires voorzien van een lijntekening (en optioneel de naam) van het huisdier richtten zij zich oorspronkelijk op huisdiereigenaren. “Dit is nog steeds de belangrijkste afzetmarkt, maar we signaleren een verschuiving richting de modeliefhebbers.”

Dat de items nu ook worden opgepikt door mensen die helemaal geen huisdier hebben, maar simpelweg het ontwerp tof vinden, is voor de oprichters een groot compliment. Ondanks dat er meer bedrijven zijn die producten voorzien van (dieren)afbeeldingen, is het concept met de lijntekeningen uniek. “Dat het er eigentijds uitziet, was voor ons een vereiste. Saaie kleding is er al genoeg.”

‘Per maand verwerken we zo’n driehonderd orders’

Het ondernemerschap is de neven niet vreemd. Al eerder lanceerden zij projecten om naast hun (bij)baan extra geld te verdienen. Hoewel Donque in eerste instantie ook begon als een project, stroomden de bestellingen al snel binnen. Krap anderhalf jaar na de oprichting verwerkt het bedrijf een kleine driehonderd orders per maand.

Het gros van de (potentiĆ«le) klanten wordt bereikt via Instagram. Door samen te werken met influencers en bekende Nederlanders wist Donque een groot bereik te creĆ«ren. “We hebben een flink aantal mensen gratis producten opgestuurd, maar we betalen nooit voor deze samenwerkingen. Hierdoor kunnen we goed filteren wie onze spullen Ć©cht leuk vindt. Bovendien krijg je hiermee veel oprechtere campagnes.”

Donque

Inmiddels werken de heren zowel samen met binnenlandse als buitenlandse influencers, al ligt de nadruk vooralsnog op het veroveren van Nederland en BelgiĆ«. “Het is makkelijker om hier eerst de markt te bestormen, omdat we deze ambassadeurs kennen. Maar we zijn druk bezig om ons buitenlandse netwerk te vergroten, aangezien de vraag er wel is. Vooral in Amerika, Canada en AustraliĆ« vallen onze producten in de smaak.”

Donque-asiel

Om de orders relatief snel bij de klant te krijgen, werkt Donque samen met een print-on-demand-fulfilmentpartij die vestigingen heeft in Amerika, Mexico en Letland. “Klanten snappen over het algemeen dat gepersonaliseerde producten wat langer op zich laten wachten, maar dat neemt niet weg dat ze het zo snel mogelijk willen ontvangen. Door vanuit verschillende hubs te verzenden, kunnen we de levertijd binnen de perken houden.”

Een andere uitdaging bij gepersonaliseerde producten is dat retouren lastig zijn. Het eerste halfjaar accepteerden Bas en Thom geen retouren, maar dat vonden ze niet erg klantvriendelijk. En het terugnemen van artikelen om er vervolgens niets mee te doen, was weer niet milieubewust. “Daarom openden we een Donque-asiel, waar teruggestuurde artikelen een tweede kans krijgen. Klanten kunnen een item met korting kopen, waardoor de cirkel weer rond is.”

Alle poorten open

Donque mag dan pas anderhalf jaar bestaan, vernieuwing is een belangrijke pijler. “We zijn continu aan het innoveren. Waar we nu nog uitsluitend illustraties van dierenkoppen plaatsen, is het binnenkort mogelijk om dieren deels of volledig af te beelden van de zijkant.” Ook het aantal variaties neemt rap toe. Zo zijn er al tekeningen van ruim 120 hondenrassen en een kleine veertig kattenrassen.

“We begonnen met honden- en kattenillustraties, maar inmiddels kun je vrijwel elk huisdier laten vastleggen”, zegt Thom. Afgezien van de logistiek doen de heren nu nog alles zelf, maar hier komt wellicht verandering in. “We overwegen om een investeerder te zoeken, zodat we sneller kunnen opschalen. Wij zijn er in ieder geval klaar voor om alle poorten open te zetten en de wereld te veroveren met lijntekeningen.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten