menu

DHL: “Op termijn misschien krachten bundelen”

DHL is de op één na grootste pakketvervoerder voor particulieren. Eind vorig jaar maakte het bedrijf bekend dat het tachtig miljoen euro investeert in de parcelmarkt. Wij zijn benieuwd naar de huidige stand van zaken en gingen in gesprek met Branko Schuurman, Vice-President Marketing & Programs.

Vanuit het hoofdkantoor in Utrecht praat Branko ons bij over de ontwikkelingen. DHL is momenteel druk met het uitbreiden en vernieuwen van de hele infrastructuur: van de transport van pakketjes tot de ontwikkeling van diverse API’s. Want als technisch dienstverlener kun je je volgens hem op slechts twee manieren onderscheiden: door je infrastructuur en je service. “Consumenten worden steeds veeleisender, waardoor je vaker en flexibeler zal moeten bezorgen. Ook zien we dat de traditionele ‘negen tot vijf’-mentaliteit verschuift. Hierdoor is het nog lastiger te voorspellen wanneer mensen thuis zijn. Om dit te ondervangen, hebben we de afgelopen jaren dan ook fors ingezet op alternatieven om de bestellingen afgeleverd te krijgen. Naast de thuisleveringen en de servicepunten in winkels, kunnen consumenten 24 uur per dag gebruikmaken van DHL Parcelstations.”

Met 35 meter het grootste DHL Packstation in Duitsland.
Met 35 meter het grootste DHL Packstation in Duitsland.

Een ontwikkeling waarover momenteel veel te doen is, is tijdvaklevering. “Wehkamp was de eerste partij die klanten de mogelijkheid gaf om een tijdsvenster te kiezen. Heel slim, want de kans dat iemand dan thuis is om zijn pakketje in ontvangst te nemen is natuurlijk vele malen groter. Ook same day delivery, waarbij tot 12.00 uur besteld kan worden om de order nog dezelfde dag thuis geleverd te krijgen, behoort sinds eind vorig jaar tot de mogelijkheden.”

‘Voertuigen op wielen blijven voorlopig leidend’
Hoe de pakketmarkt er over een jaartje of tien uitziet, durft Branko niet te zeggen. “Achter de schermen zijn we druk in de weer met allerlei ontwikkelingen. Neem bijvoorbeeld de drone. Ik zie het op korte termijn niet gebeuren dat er in het centrum van de grote steden wordt bezorgd met drones, maar het is wel degelijk een ontwikkeling om in de gaten te houden. Onze Duitse collega’s testen bijvoorbeeld levering op afgelegen locaties zoals op eilanden en in de bergen met ons nieuwste prototype, de DHL Parcelcopter 3.”

De DHL Parcelcopter (versie 2)
De DHL Parcelcopter (versie 2)

Zelf verwacht Branko dat in ieder geval de komende jaren de voertuigen op wielen de boventoon zullen voeren. “Ik denk wel dat het type voertuig hierbij zal veranderen. Voor de binnensteden, waar je steeds meer te maken hebt met milieuzones, hebben we geïnvesteerd in vijftig elektrische bestelwagens. Ook onze Parcycle – een samenvoeging van parcel en cycle – rijdt inmiddels in meerdere grote stads- en bedrijvencentra en we testen momenteel met de Cubicycle, een fiets met container die geschikt is voor grotere pakketten.”

Ook de manier waarop consumenten hun pakketje ontvangen, is onderhevig aan veranderingen. “Sinds een jaartje bieden we in Duitsland de mogelijkheid om een pakketkast aan de voordeur te bevestigen. Ik verwacht zeker dat dit zal aanslaan. Bij tekeningen voor nieuwbouwwoningen zie je ook steeds vaker dat er bij het ontwerp al rekening wordt gehouden met ruimte voor een pakketbox. Ik ben wel van mening dat oplossingen als deze universeel moeten zijn. Daarnaast zie ik toekomst in afleverabonnementen, een soort Amazon Prime, waarbij de klant zelf kan kiezen waar en wanneer het pakketje bezorgd wordt.”

‘Op termijn moeten we misschien de krachten bundelen’
Zegt Branko nu dat hij op zoek is naar samenwerkingen? “DHL is krachtig genoeg om het op eigen houtje te doen, maar als de klant erom vraagt moet je daar wel naar luisteren. In principe staan we overal voor open, maar we moeten er zelf natuurlijk ook beter van worden. In universele oplossingen als De Buren zie ik een meerwaarde, maar van het idee om mijn klant naar een afhaalpunt van de concurrent te sturen word ik nog niet heel blij.”

Reacties