menu

Decoprof: ‘Verf verkopen aan de YouTube-generatie’

Verreweg de meeste verf wordt gekocht bij een doe-het-zelfzaak in de straat, maar als het aan Jan Willem de Geus ligt komt hier snel verandering in. Met zijn webwinkel Decoprof is hij vastbesloten om de online verfmarkt open te breken.

Jan Willem komt vanuit de reclamebranche, maar zijn compagnon Wim de Koster was wel al bekend met de verfmarkt. In zijn schuur had hij voorheen weleens wat verf staan, wat hij verkocht aan bedrijven. Op deze manier was hij bekend met de markt en ontdekte hij dat er online nog weinig mee gebeurde. Dat zorgde ervoor dat de heren in maart 2015 hun verfavontuur online zijn begonnen.

In eerste instantie met het idee om nicheshops te openen. Ze lanceerden al snel enkele verschillende webshops met elk hun eigen assortiment, mede omdat leveranciers vaak exclusiviteit eisen. De verschillende webwinkels staan nog altijd online, maar worden niet meer verder ontwikkeld. De heren merkten namelijk al snel dat je dan vier keer dezelfde kosten maakt. Daarom is er vanaf eind 2015 gekozen voor één webshop met een naam die ook over de grenzen kan opereren. Op dat moment was Decoprof geboren.

Bij de aanmelding voor de Thuiswinkel Awards bestond de site eerder weken dan maanden. Desondanks kwam het tot de laatste ronde, waar het uiteindelijk moest toezien hoe Picnic er met de prijs voor de beste startende webwinkel vandoor ging. “Toen we hoorden dat zij ook meededen, wisten we genoeg. Maar we waren allang blij met de nominatie en alle media-aandacht. We zijn zelfs op het NOS-journaal geweest. Zulke aandacht is voor ons goud waard. Ook gaf het ons de bevestiging dat we op de goede weg zitten.”

Focus op advies

Door complete informatie te geven, onder andere met instructiefilmpjes, probeert Decoprof zich te onderscheiden van andere aanbieders. “Onze focus op advies wordt bijna een obsessie, maar ik denk dat je het als webshop in een doe-het-zelfbranche anders niet redt.” Zo is Decoprof één van de weinige shops die een kleurenwaaier toont bij maatwerkproducten. Daarnaast zetten ze niet alleen uiteen wat de pluspunten van een artikel zijn, maar geven ze ook aan wat eventuele nadelen kunnen zijn. En met de filmpjes proberen ze nu al terrein te winnen bij de YouTube-generatie. “Over een jaar of vier betreden zij de woningmarkt. Zij doen vrijwel alles online, ik zie hen dan ook geen uren doorbrengen in een winkel om verf uit te zoeken.”

Naast het feit dat weinig mensen hun verf online bestellen, zijn er ook nauwelijks aanbieders op de online verfmarkt. Dit komt volgens Jan Willem grotendeels door de moeilijkheidsgraad van het mengen. “Je ziet bijvoorbeeld dat Gamma wel online actief is, maar zodra je gaat mengen word je doorverwezen naar de fysieke winkel. Omdat wij meer willen aanbieden dan basisverf, zijn we een exclusieve samenwerking aangegaan met één van de grootste groothandels van Nederland. Zij mengen alle verf voor ons, want om dit te mogen doen heb je per merk een mengmachine nodig en een licentie.”

‘Binnen drie jaar een goede boterham verdienen’

In tegenstelling tot de traditionele bouwmarkten waarbij de focus op de fysieke winkels ligt, wil Decoprof een pure online speler blijven, en via kleurstijlen en proefpotjes het vertrouwen van de klant winnen. “Omdat de machines zijn ingesteld op het mengen van grotere hoeveelheden, vereist dit technisch gezien nog wel een investering.” Uiteindelijk moet er wel een mooie boterham worden verdiend. Wanneer dat punt is? Daarover durft Jan Willem nog geen uitspraken te doen. “We zijn nu net anderhalf jaar bezig waarvan het grootste deel voorbereiding is geweest. Decoprof bestaat pas echt sinds december en we zijn ons wel bewust dat online verf bestellen nog in de kinderschoenen staat. Als het komende jaar wederom een investeringsjaar wordt, is dat geen probleem. Zolang we maar zien dat we op de goede weg zijn, de nominatie voor de Thuiswinkel Awards was voor ons daarom een extra prettige bevestiging!”

Tags

Reacties