De opkomst van online outletstores
Kerstmis is achter de rug en er zijn heel wat cadeautjes online besteld. Een deel daarvan zal echter geretourneerd worden. Maar wat gebeurt daar vervolgens mee? Steeds meer webwinkels verkopen de teruggestuurde producten opnieuw in speciaal daarvoor ingerichte outletstores. Media Markt is één van de laatste met zo’n shop vol uitverkoop.
Het retouren van online bestelde artikelen lijkt een traditie op zich te worden. In de eerste weken van januari worden massaal producten teruggestuurd die mensen al hadden, niet wilden of die hen gewoon niet bevielen.
$260 miljard teruggestuurd
Volgens The New York Times stuurden Amerikanen vorig jaar 260 miljard dollar aan spullen terug, een stijging van 66 procent in vergelijking met vijf jaar geleden. Een kwart van dat bedrag vond plaats tijdens het feestdagenseizoen. Daar is nu een nieuwe startup actief, Optoro, die retailers alternatieve manieren aanbiedt om teruggestuurde producten opnieuw te verkopen, te recyclen of te doneren.
In Nederland kennen we ook al enkele jaren de outlet-varianten van webwinkels. Zo had BCC enkele jaren terug een webshop met alle schademodellen, waarbij de klant soms enkele tientjes voordeel kreeg en wel gewoon de producten kreeg geleverd met twee jaar garantie. Die outletstore is echter ’tijdelijk gesloten’, maar BCC organiseert nog wel regelmatig een outletverkoop. Dit is echter alleen in de fysieke winkels, online kunnen we van de electronicaretailer geen uitverkoop van showmodellen, beschadigde producten of teruggestuurde artikelen vinden.
Elektronica-outlets
In de eletronica-branche lijkt het runnen van een outletstore naast de reguliere online shop sowieso wat meer gemeengoed dan in andere sectoren. Zo heeft Philips zowel een eigen outletstore (waarbij je niet kan zoeken, maar alleen kan filteren op prijs) als een variant in de ‘Factory Refurb Outlet’ van Marktplaats. Daar verkoopt het – momenteel – net als Trust en Kärcher producten die geretourneerd zijn.
Marktplaats Outlet
De Marktplaats Outlet begon in 2013 met de merken Philips, Telfort en Neckermann.com. Coolblue heeft er ook een tijdje haar outlet-artikelen verkocht, maar in 2013 vertelde Marktplaats nog dat ze het jaar erop verwachtte ‘enkele tientallen merken’ te hebben opgenomen in de outletstore. Die verwachting lijkt echter nooit te zijn waargemaakt, want de store bestaat nog steeds uit drie merken.
De Media Markt is nu de laatste grote winkel die een online outletstore opent, zo lezen we op Webshopblog.nl. De eletronicaretailer verkoopt showroommodellen en producten die bijvoorbeeld teruggestuurd zijn binnen de zichttermijn. Op alle producten in de Media Markt Outlet zit twee jaar garantie, 14 dagen zichttermijn én de producten worden gratis thuisbezorgd.
Eigenlijk is het opmerkelijk waarom niet meer webwinkels dit aanbieden? Het opnieuw verkopen van geretourneerde producten, restpartijen, producten van een ander seizoen, refurbished producten, demo-modellen of ex-leaseproducten. Zou Zalando bijvoorbeeld niet alleen al een gigantische outlet-store kunnen openen met al die kleding, schoenen en accessoires die dagelijks worden teruggestuurd? Ook van Bol.com zou je eigenlijk een outletstore verwachten, aangezien ze ook al bekend zijn met het aanbieden van tweedehands producten.
Waarom geen outletstore?
Zoals in het artikel van The New York Times al wordt genoemd, is het vernietigen of gewoon wegdoen van teruggestuurde producten soms ook gewoon goedkoper, dus misschien dat dit een reden is waarom veel webwinkels zich (nog) niet wagen aan een outletstore. Als je immers teruggestuurde producten wéér gaat verkopen, moet je ook hier (aftersales)service verlenen en dus kosten maken.
Aan de kant van de consument zal waarschijnlijk het probleem niet zitten. Er zijn genoeg mensen die genoegen nemen met een geopende doos of een apparaat met wat simpele gebruikerssporen, als dat betekent dat ze tientallen euro’s voordeel krijgen en nog wel gewoon 14 dagen zichttermijn en twee jaar garantie hebben.
Reacties