menu

DataFeedWatch: ‘Wie nu niet groeit, bestaat straks niet meer’

Toen Jacques van der Wilt, eigenaar van DataFeedWatch, ruim drie jaar geleden een tool zocht om feeds van zijn klanten te optimaliseren, ondervond hij dat de meeste oplossingen slecht werkten, duur waren of moeilijk in gebruik zijn. Dus besloot hij om zelf een tool te ontwikkelen. Ecommerce News ging in gesprek met het bedrijf dat wereldwijd duizenden klanten heeft, maar in Nederland nog relatief onbekend is.

“Het optimaliseren van datafeeds was lange tijd een moeilijk en technisch verhaal”, vertelt Jacques. “Grote adverteerders betaalden vaak duizenden euro’s aan gespecialiseerde bureaus om maar van het gezeur af te zijn. En toen ik zelf op zoek ging naar een tool werd ik ook niet erg blij van het aanbod. Het moest veel gebruiksvriendelijker, goedkoper en schaalbaarder kunnen dacht ik.” Vanuit deze gedachte ontstond DataFeedWatch: een tool waarmee webwinkeliers eenvoudig hun producten op Google en kanalen als Beslist.nl en Facebook kunnen plaatsen.

‘Ik woon op Skype’

Dat DataFeedWatch in Nederland nog vrij onbekend is, komt omdat het in de beginjaren voornamelijk in Amerika actief was. Inmiddels zijn er vestigingen in San Mateo, Krakau en Amsterdam en bedient het bedrijf ruim veertig landen. “We werken heel virtueel, zelfs mijn Nederlandse collega zit elders in het land. Toch spreek ik alle twintig medewerkers dagelijks, ik woon praktisch op Skype.”

In Nederland maken onder andere Wehkamp, Blokker en Hema gebruik van de diensten van DataFeedWatch. En ook internationale spelers als Adidas en O’Neill, die hun hoofdkantoor in Nederland hebben, gebruiken de tool voor hun datafeeds. “Een goede datafeed is het fundament van elke geslaagde B2C-campagne”, legt Jacques uit. “Zonder datafeed is het fysiek onmogelijk om te adverteren bij derden. Nu zijn er webshops die alles op eigen kracht doen – die zijn heel groot of zitten in een echte nichemarkt – maar de meeste webwinkeliers komen er vroeg of laat achter dat ze niet zonder kunnen. En een datafeed-optimalisatietool levert tegenwoordig veel meer op dan het kost.”

‘Als je nu niet hard groeit, besta je over vijf jaar niet meer’

Met behulp van de tool krijgen retailers inzicht in het rendement van hun marketingcampagne. “Wij tonen onder andere welke producten wel clicks opleveren, maar weinig worden verkocht. Door een paar minuten per week even te kijken hoe je je feeds kunt optimaliseren, kun je op jaarbasis je ROI met wel vijftig procent verbeteren. Wanneer je alleen al zorgt voor betere titels, zal je merken dat je conversie met sprongen vooruitgaat. En zo zijn er nog talloze andere methodes.”

Wereldwijd is Google Shopping voor de meeste webwinkeliers nog altijd het belangrijkste kanaal, maar de snelste groeier is Facebook. Ook signaleert hij dat marktplaatsen steeds belangrijker worden. “De ecommerce-markt is volop in beweging. In de Verenigde Staten zien we bijvoorbeeld dat de markt consolideert en dat er één zoekgigant, één social mediakanaal, één marktplaatsgigant en één dominante prijsvergelijker zullen overblijven. In Nederland is dat nog niet het geval. Hier is vooral vraag naar een koppeling met Beslist.nl en ook Fashionchick is voor menig webwinkelier een belangrijk kanaal.”

Voor DataFeedWatch zijn de marktomstandigheden goed. “Wanneer je als SAAS-speler nu niet in staat bent om hard te groeien, dan is de kans groot dat je over vijf jaar niet eens meer bestaat. De markt waarin wij opereren is nog lang niet verzadigd en ons product is eindeloos schaalbaar. Wij kunnen dus nog heel lang in dit tempo doorgroeien. Ons doel is om elk jaar minimaal een verdubbeling te realiseren ten opzichte van het jaar ervoor. Dit wordt op de lange termijn steeds lastiger, maar ik ben ervan overtuigd dat het ons de komende jaren in ieder geval gaat lukken.”

Tags

Reacties