menu

Cybermonday verslaat kerst

Wanneer Cyber Monday op 26 november begint, start ook de drukste week van het jaar wat betreft pakketverzending. In week 43 zal het aantal online orders verdriedubbelen ten opzichte van een normale week. Het aantal webshoporders zal in deze week uitstijgen boven die van de week waarin kerst plaatsvindt.

Dit voorspelt verzendtool SendCloud, nadat het in historische data en trends van dit jaar is gedoken. Naast de toegenomen populariteit van Cyber Monday, voorspelt het bedrijf ook dat het aantal online orders dit jaar met 26 procent zal groeien ten opzichte van vorig jaar.

Mochten de voorspellingen inderdaad uitkomen, dan is het gedaan met het beeld dat kerst en sinterklaas qua aankopen – in ieder geval online – de populairste feestdagen zijn. Het zijn nu de uit Amerika overgewaaide feestdagen Black Friday (dit jaar op 23 november) en Cyber Monday (26 november) die een flinke impact zullen hebben op het totale volume aan pakketverzendingen.

20% meer pakketverzendingen rondom Singles Day

Daarnaast is er nog een andere feestdag die steeds populairder wordt. Het uit China afkomstige Singles Day (elk jaar op 11 november) kreeg vorig jaar dankzij Bol.com al aardig wat navolging in ons land en zal dit jaar met 20 procent groeien. Dat is aanzienlijk meer dan de groei in pakketverzendingen rondom sinterklaas, die slechts met vijf procent ten opzichte van vorig jaar zal toenemen.

Volgens Sendcloud zal de drukste dag van het jaar op 17 december vallen, een week dus voor kerst. Er wordt verwacht dat op deze dag drie keer zoveel online orders worden geplaatst als op een normale dag. Ook 24 december zal hoogstwaarschijnlijk erg druk worden.

‘Haal je pakketjes op bij afhaalpunt’

Zoals altijd is er rond de feestdagen de kans (en de angst) dat consumenten hun bestelde pakketjes te laat ontvangen. Sabi Tolou, mede-oprichter en CCO van SendCloud, heeft hiervoor wel een oplossing:  “Op dit moment vindt slechts 20 procent van alle bezorgingen via afhaalpunten plaats. Tijdens de feestdagen is dit voor consumenten echter dé oplossing om pakketten zonder vertraging te ontvangen. Het is belangrijk dat zij zich hier bewust van worden. Daarnaast moet de consument rekening houden met langere levertijden. Op tijd bestellen is dus van cruciaal belang.”

De ecommerce-piek van 2018.
De ecommerce-piek van 2018.

Tags

Reacties