e-boekhouden

Consument bereid meer verzendkosten te betalen

Consument bereid meer verzendkosten te betalen

Gratis bezorging is niet meer vanzelfsprekend. Niet alleen hangen retailers vaker een prijskaartje aan hun pakketjes, ook klanten zijn bereid hogere verzendkosten te betalen in vergelijking met een jaar geleden. Daarin scoort Nederland hoger dan het Europese gemiddelde.

Hoewel gratis verzending overwegend populair blijft, is de betalingsbereidheid onder klanten het afgelopen jaar gegroeid. Dat blijkt uit onderzoek van Sendcloud onder 1.000 Nederlanders.

Bovengrens verlegd naar 4,50 euro

Waren Nederlanders een jaar geleden bereid maximaal 3,40 euro bezorgkosten te betalen voor een bestelling van 50 euro, dit jaar is dat bedrag gestegen naar 4,50 euro. Ook voor kleinere orders van 15 euro willen klanten best 4,50 euro neerleggen.

Millennials willen meer betalen dan andere leeftijdsgroepen.

Vanaf een bestelbedrag van 150 euro is de bereidheid nog hoger, namelijk 5,50 euro. Daarmee scoort Nederland hoger dan het Europese gemiddelde van respectievelijk 4,30 en 6,20 euro. Verder valt op dat millennials meer willen ophoesten dan andere leeftijdsgroepen: zij zouden tot wel 7,40 euro uitgeven aan verzending.

Meer retailers rekenen bezorgkosten

Prijsstijgingen bij onder andere Bpost en PostNL zorgen er al voor dat retailers vaker verzendkosten vragen. Zo rekenen modegiganten Zalando en H&M inmiddels bezorgkosten voor kleinere bestellingen. Ook experimenteren beide partijen sinds kort met betaald retouren om stijgende kosten door inflatie te drukken. Maar liefst 65 procent van de Nederlanders verwacht dan ook dat verzendkosten zullen stijgen door de economische situatie, blijkt uit het onderzoek van Sendcloud.

Gratis verzending blijvend populair

Hoewel kosteloos bezorgen niet meer vanzelfsprekend is, blijft het overwegend populair in ons land. Zo verkiest ruim 80 procent van de Nederlanders gratis verzending boven snelheid. Bovendien zijn te hoge verzendkosten voor 57 procent reden om hun winkelwagentje te verlaten.

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten