China in meerderheid op Amazon.com

China in meerderheid op Amazon.com

Er zijn tegenwoordig meer Chinese dan Amerikaanse topverkopers actief op Amazon.com. Van de top 10.000 verkopers het platform is 49 procent gevestigd in China, terwijl ‘maar’ 47 procent uit Amerika komt.

En ook als er wordt gekeken naar de iets minder grote verkopers, naar de top 100.000, zijn Chinezen sterker vertegenwoordigd dan retailers uit het land waar Amazon vandaan komt (58 tegenover 36 procent).

Aandeel Chinezen van 38% naar 49% in jaar tijd

En die ontwikkeling is relatief snel gegaan, zo weet Marketplace Pulse te melden. In een jaar tijd, is het aandeel in China gevestigde verkopers op Amazon.com gegroeid van 38 naar 49 procent.

Marketplace Pulse heeft voor dit overzicht dus gekeken naar de tienduizend verkopers op de Amerikaanse website van Amazon met de hoogste omzetten en waarvan het bedrijfsadres op een betrouwbare manier was te achterhalen.

De locatie van top-verkopers op Amazon.
De locatie van top-verkopers op Amazon.

Het groeiende aandeel van Chinezen op Amazon is niet alleen terug te vinden in de absolute top, maar ook in de regionen daaronder. Alleen in de categorie waar alle actieve verkopers (die op z’n minst één product te koop hebben staan) worden meegeteld, zijn Amerikanen in de meerderheid.

Verkopers op Amazon.com en hun locatie, per categorie.

Ook in Europa is China goed vertegenwoordigd

De trend die zichtbaar is op Amazon.com, is volgens Marketplace Pulse ook terug te zien op de andere platforms van de ecommerce-gigant. Zo zijn 58 procent van de topverkopers op Amazon Spanje, 55 procent van die op Amazon Frankrijk en 53 procent van die op Amazon Italië gevestigd in China.

Ergens is de ontwikkeling niet verrassend. Grote kans dat Chinese verkopers de switch maken van Alibaba naar Amazon (of in ieder geval de aanwezigheid op Amazon ernaast doen) om zo beter zichtbaar te zijn op de Westerse markt. Marketplace Pulse noemt Amazon het “meest efficiënte direct-to-consumerplatform om Amerikaanse en Europese klanten te bereiken”. Door gebruik te maken van Amazon’s fulfilmentdienst kunnen Chinese verkopers in ieder geval de traditioneel langzame verzendtijden drastisch verlagen.

Met Fulfillment by Amazon kunnen Chinese verkopers de verzendtijden verlagen.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten