Subscription economy

Buckaroo-kennissessie: ‘Is huren beter dan kopen?’

De Utrechtse betaalprovider Buckaroo laat graag zien voorbereid te zijn op de ‘subscription economy’. Gisteren hield het een kennissessie in samenwerking met Subscription Factory. Ook kregen de bezoekers een presentatie van Zuora. Met name die laatste partij was voor Ecommerce News reden om een kijkje te gaan nemen.

Subscription Commerce is – zeker binnen de wereld van PSP’s – het modewoord van nu. Het is dé opkomende economie en volgens Zuora groeit het negen keer sneller dan de gemiddelde S&P-500. Nu is dat meestal zo in markten waarin veel startups actief zijn. Maar dat abonnementen een interessante business kunnen zijn, bewijzen nieuwe reuzen als Netfix, Spotify of het gisteren bij de kennissessie “Subscriptions and Payments” aanwezige Dropbox. Nog belangrijker waren de voorbeelden die langskwamen zonder abonnement. Wat zou er bijvoorbeeld van TomTom geworden zijn als het met abonnementen had gewerkt?

Abonnementen zijn nieuwe ‘kassa’ voor PSP’s

Voor betaalproviders zijn abonnementen extra leuk. Niet alleen vanwege de terugkerende transacties, maar ook vanwege het feit dat bedrijven hier een compleet andere kassa bij verwachten in vergelijking met reguliere webwinkels. Inclusief pauzeknoppen, extra services en andere betaalmethoden. Een mooie manier dus om je als betaalinstelling te onderscheiden.

Toen een ‘bekende bioscoopketen met geel logo’ hier destijds een offerterondje voor deed, haakte Buckaroo dan ook enthousiast aan. Vanuit het niets werd er in rap tempo een prachtige oplossing voor abonnementenbeheer opgezet. Deze is inmiddels dermate ver uitgewerkt dat het bedrijf haar klantenbestand hiermee wil informeren. Daarnaast ziet de organisatie het als uitgelezen kans om tientallen nieuwe klanten te kunnen verwelkomen. Want de definitieve doorbraak van die subscription based-economie gaat nu niet lang meer duren, zo is de verwachting.

Is subscription iets voor jou?

En dus werd de zaal warmgedraaid. Om te beginnen met een inspirerende presentatie van Zuora, die de zaal meenam in de transformatie van diverse organisaties. Deze werd opgevolgd door een presentatie van Subscription Factory, die vooral inging op de kansen van het Nederlandse mkb. Veel mensen denken bij subscription economy aan het periodiek betalen van iets dat je anders herhaaldelijk moet kopen. Dit ‘consumables’-model is inderdaad snel in opkomst. Foodboxen, bloemen, scheermesjes, noem maar op. Maar er is meer. Verzekeraars verkopen al jaren een ‘peace of mind’-model. Overweeg je om abonnementen aan te bieden, bedenk dan: welk risico loopt jouw klant en kun je daar wat voor betekenen?

Komen klanten geregeld terug vanwege de service? Dan kun je die service misschien verbeteren met een membership-model. En daaropvolgend kun je daar weer staffels in bedenken. Kun je leden voorzien van een gratis levering? Of sneller of duurzaam leveren? Dan is een premium-model misschien wat voor jou. Ook het ‘all you can eat’-model van Netflix en Spotify is populair.

Wat je ook doet, doe het goed. Volgens Timo van Subscription Factory is subscription financieel vaak interessant, maar is het alleen weggelegd voor de besten onder ons. De toegevoegde waarde moet duidelijk zijn. Je moet bij de top 3 zitten in je segment en de klantenservice en distributie echt op orde hebben.

Zou jij een wasmachine of auto huren?

Aan het einde kwamen de stellingen. Zou jij een wasmachine huren? De meningen zijn verdeeld. Het is een generatiekwestie, oppert iemand. Jongeren hebben geen behoefte meer aan bezit. Een ander ziet vooral een drempel op het financiële vlak. Huren is na langere tijd vaak duurder dan kopen. Je besteedt pas geld als je het hebt en huurt of koopt niet op de pof.

Een ander denkt dat de beschikbaarheid met name nog als drempel fungeert. Jongeren hoeven geen bezit. Ze willen gemak. Muziek luisteren via Spotify of series kijken via Netflix is makkelijker dan telkens losse albums of dvd’s kopen. Het is er altijd, overal, in de juiste hoeveelheid en 100 procent flexibel. Met auto’s, gereedschap of andere fysieke artikelen is die flexibiliteit er nog niet. Als jij eerst drie kilometer moet afleggen in de regen voordat je bij de huurauto bent, dan koop je liever een auto zodat die dag en nacht op je oprit staat. Maar als dezelfde auto vijf minuten voordat je vertrekt bij je wordt afgeleverd, en je geen onderhoud of brandstofkwesties meer hebt, dan is huren opeens makkelijker dan kopen.

Helemaal als de uitvoering perfect zou aansluiten. Op maandag wel een kinderzitje, op dinsdag een luxe uitvoering voor lange afstanden, en als het donderdag mooi weer wordt, een cabrio. Als die opties beschikbaar waren, dan huurde iedereen. Volgens deze vragensteller geldt dat uiteindelijk voor alles. Hij zou geen kast vol kleren laten versloffen als elke dag vijf minuten voor hij zich ging aankleden het ideale setje kleren voor die dag zou worden afgeleverd.

Tags

Verder lezen

Reacties