menu
lightspeed ecommerce

Boomfietsen.nl beboet wegens onduidelijke informatie

De webwinkel Boomfietsen.nl heeft een boete van 50.000 euro opgelegd gekregen van de Autoriteit Consument & Markt. De boete werd gegeven doordat er onvoldoende informatie was over de retourkosten en hoe een aankoop geannuleerd kon worden.

Het is niet de eerste keer dat de eigenaar van de fietsenwebwinkel in de fout gaat. Hij is namelijk eerder door de ACM aangesproken op het ontbreken van informatie, al ging het toen nog om andere webwinkels.

De ACM heeft de eigenaar eigenlijk al sinds eind 2017 in het vizier, toen er meldingen binnenkwamen over leveringsproblemen en problemen met het cancelen van een aankoop. Destijds handelde de eigenaar via zijn eenmanszaak Bikedumper onder de namen Bikedepot en Actie-fiets. Begin 2018 paste hij daarop zijn handelswijze aan, maar later dat jaar kwamen er weer vergelijkbare klachten in de media, waaronder een aflevering van Kassa. Kort daarna gingen zijn websites offline.

579 meldingen over één webwinkelier

En begin dit jaar kreeg de ACM wéér meldingen over deze man, die nu handelde onder de naam Boomfietsen en via de gelijknamige webshop online fietsen verkocht. Al met al heeft de waakhond vanaf de eerste melding twee jaar geleden tot en met mei van dit jaar in totaal 579 meldingen over de webwinkelier ontvangen.

Te weinig informatie voor consumenten

Wie het besluit [pdf] doorleest, kan in detail zien waar het precies fout ging. “Zo informeerde de eigenaar op zijn website consumenten niet op duidelijke en begrijpelijke wijze over het ontbindingsrecht, noemde hij de onjuiste termijnen voor het uitoefenen van het ontbindingsrecht en beperkte hij consumenten in hun mogelijkheden om de overeenkomst vormvrij te ontbinden. Daarnaast vermeldde hij niet wat de hoogte van de retourneringskosten waren en was het onduidelijk wanneer de consument een betalingsverplichting aanging.”

Tags

Reacties