Blijkt omnichannel brug te ver voor LogiVert?

Blijkt omnichannel brug te ver voor LogiVert?

Al een jaar of vier geleden bleek dat omnichannel dé uitkomst zou worden voor de retail en ook veel online spelers richtten zich er dus sindsdien op in. LogiVert was een van de eerste die dit zag als het speerpunt van het bedrijf. Hoe vergaat het deze speler nu enkele jaren later, nu de markt er ook écht klaar voor lijkt?

Bereikbaar zijn met een fysieke kassa, online kassa maar ook via mobieltjes of een kraampje op de markt? In 2011 spraken wij een eerste klant van LogiVert die dit wilde, op de Vakdagen van 2012 waren ze naar eigen zeggen de eerste die dit mogelijk maakte en met LogiVert Versie 6 die is uitgebracht in 2013 kon het ook allemaal gerealiseerd worden. Als je het zo leest lijkt het een logische volgorde en zou je verwachten dat ons blog het afgelopen jaar vol stond van de praktijkvoorbeelden.

Omnichannel al speerpunt van LogiVert sinds 2012.

Helaas voor ons is het in 2014 bijzonder stil gebleven rond LogiVert.  Versie 6 is redelijk verkocht maar vrijwel alleen aan partijen die daarvoor al veel met vorige versies werkten. De fysieke retail heeft de overstap nog altijd niet gemaakt en bij de grotere spelers hoort LogiVert eigenlijk al een tijdje niet meer. Sterker nog, als buitenstaander zou je bijna denken dat het allemaal afneemt bij het bedrijf.

Voorbeelden van Omnichannel-spelers met LogiVert?

Na jaren met mooie ambities was LogiVert dit jaar voor het eerst opeens compleet afwezig op de Webwinkel Vakdagen en ook op de site zelf vinden we geen nieuws over wat de grote ontwikkelingen van afgelopen jaar zijn geweest. Via de nieuwsbrieven en persberichten hebben we nog een laatste samenwerking met een app gevonden waarin webwinkeliers kortingen kunnen aanbieden. Leuk, maar van een speler die al bijna een jaar in stilte werkt met een nieuw pakket hadden we toch iets meer verwacht…

Om te beginnen met een nieuwe site voor LogiVert zelf. Op de carrousel op de voorpagina lijkt geen A/B-test losgelaten en url’s als /index.php?action=home&lang=nl komen nu ook niet echt lekker vindbaar over. LogiVert mag dan wel veel in de omnichannel hebben geïnvesteerd, de webwinkelier die vooral de nieuwste moderne snufjes zoekt zal zich misschien toch een beetje vergeten voelen.

LogiVert op televisie met omnichannel-aanpak

Was het helemaal stil? Nee, afgelopen november werden wij door LogiVert gewezen op het leuke nieuws dat ze op televisie verschenen met de omnichannel-case van een hobbywinkel uit Goirle. Een onderneemster van een webwinkel vertelt hoe ze nu ook fysiek verkoopt. Hoe leuk de hobbywinkel en hoe geloofwaardig het verhaal van de onderneemster ook is, door de afsluiting met de ICT-er aan het einde van het filmpje komt het geheel toch een beetje gekunsteld over.

En dat is het ook, want het blijkt een gesponsord deel te zijn waarin helaas maar één case naar voren komt en waar LogiVert zelf nog altijd hardnekkig aangeeft dat er in ecommerce maar één enkele trend bestaat. Deze hobbywinkel die nu ook in stenen heeft geïnvesteerd om te kunnen groeien is de enige waarheid in de retail, volgens LogiVert. Het is de trend waarin je als webwinkelier alle kanalen moet bedienen. Uiteraard via hun eigen software.

Vandaag komt LogiVert weer met dezelfde omnichannel-speler

Vandaag schrijft LogiVert weer over deze hobbywinkel. Weer dezelfde klantcase dus. Heeft LogiVert met zijn nieuwe strategie niet iets te ambitieus gegokt? Er is zeker een markt voor, maar met twee nieuwe spelers die dit jaar wel op de Vakdagen aanwezig waren is de concurrentie er inmiddels ook.

De voorsprong van LogiVert blijkt, door de software die jaren geleden al is uitgegeven, vooral een remmende voorsprong te zijn. LogiVert dankt haar bestaansrecht mede aan het feit dat met een eenmalige investering een webwinkel gebouwd kon worden en met alle licentiekosten, supportabonnementen en extra kassakoppelingen zijn ze behoorlijk van strategie geswitcht wat dus bijna al anderhalf jaar in radiostilte resulteert.

Is de omnichannel-strategie, hoe logisch deze in de huidige marktontwikkelingen ook blijkt, voor LogiVert een brug te ver geweest? Wij zijn kritisch, maar hopen stiekem toch dat 2014 uiteindelijk alleen maar een stilte voor de storm blijkt te zijn geweest.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten