menu

Bestellingen, maar verzendlabels op? Geen paniek!

Je hebt allemaal mooie bestellingen binnen, maar net voor sluitingstijd van het postkantoor blijken je verzendlabels op te zijn. Wat nu? In ieder geval geen paniek. Er zijn diverse manieren waarop jij ervoor kan zorgen dat je pakketje zonder problemen bij de klant aankomt. 

De verzendlabel: essentieel in het verzendproces, maar tegelijkertijd ook een knelpunt. Want hoewel van alle kanten de wereld verder is gedigitaliseerd, ontkom je er als webwinkelier haast niet aan om telkens maar weer die verplichte verzendlabels te moeten printen. Dat klinkt als ouderwets en achterhaald – en dat is het ook – maar toch blijken de alternatieven maar mondjesmaat te worden aangeboden.

Het liefst zouden wij het doen zonder label. Dat kan door je pakket zelf te printen, maar daarvoor heb je soms een vrij stevige printer nodig. Er zijn gelukkig ook wat compactere dozenprinters, maar de vraag blijft of de code die je afdrukt wel overal goed gescand kan worden. Als je een dergelijke oplossing niet in huis hebt, maar je hebt toch geen verzendlabel meer over, dan kun je het logistieke bedrijf dat je pakketjes afhaalt ook labels laten meenemen. Maar de makkelijkste manier is misschien toch wel om het label te laten printen op het pakketstation. Heel simpel gezegd dus: lekker ouderwets je pakket naar het postkantoor brengen en daar vertellen waar je pakket heen moet. Met kleine hoeveelheden pakketten is dat in ieder geval wel te doen. In Duitsland worden er ook al testjes gedaan om dat proces te versnellen.

QR-code genereren
Zo kondigden vorig jaar DPD en Hermes aan om met mobiele verzendlabels te gaan werken. En ook GLS heeft een dergelijke app en bijbehorende methode onthuld. Klanten van deze logistieke spelers kunnen vanuit een app een label genereren maar hoeven die niet zelf af te drukken. Er wordt een QR-code gegenereerd die vervolgens wordt gescand bij het pakketpunt. En pas daar wordt een (kleiner) label geprint en op het pakketje geplakt.

Er is geen financieel voordeel, maar als net je labelrolletje op is en je minder dan een handvol pakketten hebt kan het een handige oplossing zijn. Niet langer het gedoe met het instellen van de printer, bestellen van stickervellen, het kopen van inkt, et cetera. Met een paar klikken in de app (want wie heeft er tegenwoordig geen smartphone of tablet?) is het aanmaken van een verzendlabel zo geregeld. Wie iets wil verzenden dat hij te koop heeft staan op eBay hoeft zelfs niet eens dat platform te verlaten om een verzendlabel aan te maken.

PostNL biedt laten printen aan
Maar hier in Nederland lijkt zoiets nog niet echt aan te slaan. Zo heeft PostNL het op haar site alleen over ‘thuis uw label uitprinten en uw verzending is klaar’, al weten we wel dat PostNL het (ook pas sinds kort!) met de app mogelijk maakt om pakketten via de mobiel te frankeren en de pakketzegel te laten printen op een PostNL-locatie.

PostNL laat verzendlabels printen op PostNL-locatie

Ook DHL Parcel heeft het op haar site enkel over het printen van de label, wat dus impliceert dat het online generen van een verzendlabel en het op locatie laten printen niet tot de mogelijkheden behoort. En als je met DHL Express online wilt verzenden, heb je volgens de uitleg op de site toch echt een laserprinter nodig… Ook DPD en GLS hebben het op hun websites alleen maar over het zelf printen van verzendlabels.

Het lijkt er dus op dat in ons land nog te veel wordt ingezet op de huidige methode: thuis labels printen die je vervolgens op de doos plakt. Maar inmiddels zijn er verschillende alternatieven die nét wat interessanter kunnen zijn voor een bepaalde situatie of een bepaalde webwinkelier. Alleen lijken die keuzes nu nog niet zo gemakkelijk te maken. Wat dat betreft kunnen we dus nog wel wat leren van onze oosterburen…

Tags

Reacties