Babyandmore wordt Doomoo Webshop
Jarenlang hadden Micha Paashuis en zijn vrouw Carolien Schipper meerdere webshops, maar door toenemende concurrentie van enkele grote marktplaatsen hebben ze nu besloten met één specialistische webshop verder te gaan. Ecommerce News sprak Micha Paashuis over deze keuze.
Vijftien jaar geleden startten Carolien en Micha samen hun eerste webshop. Daarna volgden er meer. Op het hoogtepunt beheerden de ondernemers achter Babyandmore lange tijd 10 webshops tegelijk, waarnaast ze ook een fysieke winkel hadden waar de producten van hun leveranciers te zien waren. Door samenwerkingen met veel leveranciers in binnen- en buitenland kon het bedrijf steeds goed inschatten wat er op de markt zou gaan spelen. “We liepen altijd twee jaar voor op de markt. Nu zien we aankomen dat de grote jongens hier verandering in brengen.”
Amazon en Bol.com nemen markt over
Grote marktplaatsen zoals Amazon en Bol.com zijn al jaren in opkomst, zij zijn in staat om dezelfde producten voor een lagere prijs te verkopen. Leveranciers van Babyandmore kregen het daarom steeds moeilijker. “Sommigen van hen zijn al ten onder gegaan. We wilden niet langer afhankelijk zijn van zoveel leveranciers, dus besloten we af te schalen.”
Wij wilden niet wachten tot het echt niet meer kon.
Het besluit om af te schalen was een moeilijk besluit, maar volgens Micha zorgt het voor rust. “Ik zie bij veel andere webwinkeliers en retailers dat ze niet willen kiezen, maar ik vrees dat ze daardoor juist ten onder gaan. Wij wilden niet wachten tot het echt niet meer kon, we moesten nú actie ondernemen.”
Afscheid nemen van relaties
Het afschalen betekende voor de ondernemers dat ze afscheid moesten nemen van veel leveranciers waar ze al die jaren een band mee hadden opgebouwd. Vanwege het besluit om de fysieke winkel te sluiten vielen veel leveranciers al af, omdat die ook op een fysieke plek aangeboden willen worden.
Van Doomoo konden we geen afscheid nemen, die wilden we niet aan de kant zetten.
Van Doomoo konden Micha en zijn vrouw geen afscheid nemen. “Die wilden we gewoon niet aan de kant zetten. Omdat we zoveel passie voor hun producten hebben, besloten we daarmee verder te gaan als webshop.” Doomoo maakt voedingskussens, zitkussens, dekens en nog meer praktische zaken voor ouders van baby’s. De nieuwe webshop van Babyandmore is dus specialistisch en uniek, omdat ze als enige in Nederland het gehele assortiment van Doomoo aanbiedt.
Van multi-shop naar één webshop
Door het afschalen ging Babyandmore op zoek naar manieren om de kosten terug te drijven. “We kunnen natuurlijk niet één webshop draaien met dezelfde kosten als eerder”, aldus Micha. Het had jaren ervaring opgedaan met Magento, maar voor de Doomoo Webshop bleek WooCommerce de juiste partner.
De overstap was snel geregeld. “Het was vallen en opstaan met Magento, maar door de jaren heen hebben we wel veel kennis opgedaan. We weten hoe we de website moeten indelen, wat klanten trekt. Die vijftien jaar aan kennis konden we makkelijk meenemen en implementeren in de nieuwe webshop.” De nieuwe website is begin 2020 gelanceerd. “We zetten momenteel de puntjes op de i, maar we zijn al heel tevreden met het resultaat.”
Reacties