Ecommerce News
menu
lightspeed ecommerce

B2b ecommerce 70% groter in 2027

B2b ecommerce 70% groter in 2027

Over zes jaar zal de b2b-ecommercemarkt met meer dan zeventig procent zijn gegroeid. En over vier jaar zal 80 procent van alle verkoopinteracties tussen leveranciers en zakelijke kopers online plaatsvinden.

De b2b ecommerce volgt daarmee de digitaliseringsslag die eerder al werd gemaakt in de consumentenmarkt. Een recent uitgegeven whitepaper [pdf] van DHL schijnt wat licht op de zakelijke markt en welke kant die opgaat.

DHL voorspelt dat de online b2b-markt in zes jaar tijd met meer dan 70 procent zal stijgen tot een bedrag van 17,8 biljoen euro. Ter vergelijking: in 2019 was die 10,39 biljoen waard. En eerder nog, in 2025, zullen vier op de vijf b2b-transacties via digitale kanalen plaatsvinden.

De voorspellingen van DHL zijn deels gebaseerd op hun eigen ervaringen. Vorig jaar is het b2b-ecommercevolume in het DHL Express-netwerk met zo’n 40 procent gegroeid ten opzichte van de situatie in 2019.

Binnen het DHL Express-netwerk groeide b2b ecommerce met 40 procent in 2020.

Twee factoren zorgen voor boost b2b ecommerce

Volgens het logistiekbedrijf vormen twee zaken de belangrijkste drijfveren van deze wereldwijde groei van b2b ecommerce. Enerzijds de impact die de uitbraak van het coronavirus heeft op het tempo van de digitalisering en anderzijds het koopgedrag van technisch onderlegde millennials.

Zij hebben nu de leeftijd bereikt om besluitvormers te zijn in de zakelijke industrie, wat ervoor zorgt dat meer aan- en verkopen online zullen plaatsvinden. Volgens DHL vertegenwoordigen millennials momenteel 73 procent van alle b2b-aankoopbeslissingen.

Online is al erg belangrijk voor b2b-klanten

Uit een eerder onderzoek, van Sana, blijkt dat online belangrijk is voor b2b-klanten. Op de vraag wat hun belangrijkste criterium is bij het kiezen van een nieuwe leverancier zei 39 procent dat ze de bestelling online kunnen volgen. En een iets lager percentage (38 procent) benoemde de mogelijkheid om bestellingen te plaatsen via een online verkoopportaal.

veranderingen in b2b ecommerce

Tags

Reacties

Henoch

Henoch

Hoofd- en eindredacteur. Houdt niet van taalfouten.

Bekijk alle berichten van Henoch