Athleteshop: ‘Nederland was prima om mee te beginnen’

Athleteshop: ‘Nederland was prima om mee te beginnen’

Athleteshop heeft al vanaf de start de ambitie om het meest uitgebreide assortiment op het gebied van sportartikelen te bieden. “Athleteshop moet het startportaal worden voor iedereen die wat met sport doet”, aldus oprichter en eigenaar Yuri Solinger. Hierbij doelt hij niet alleen op Nederland, want het bedrijf is hard bezig om ook de rest van de wereld te veroveren.

Athleteshop behoort al jaren op rij tot Ć©Ć©n van de snelst groeiende bedrijven van ons land. Zo was de Groningse speler lijstaanvoerder tijdens de eerste editie van de Ecommerce50. Ook afgelopen jaar had Athleteshop een top-10 notering te pakken. “Ik run het bedrijf alsof het topsport is”, zegt Yuri. De voormalig langebaanschaatser begon nog tijdens zijn sportcarriĆØre met het programmeren van websites. Hij richtte vanaf 2006 verschillende nichesites op, maar nadat investeerder Kees Koolen hem de tip gaf om te kiezen voor Ć©Ć©n overkoepelende naam legde hij in 2011 de internationale naam Athleteshop vast.

De nieuwe strategie leverde het bedrijf het eerste jaar een omzet op van 800.000 euro en sindsdien gaat het hard. In 2015 had Athleteshop een omzetgroei van 270 procent en mocht het daarvoor de eerste Ecommerce50 award in ontvangst nemen. En ook in 2016 had het bedrijf met een groei van ruim 100 procent niets te klagen. “Sinds kort zetten we dagelijks meer dan 100.000 euro per dag om, waardoor ik dit jaar verwacht af te sluiten met 30 tot 35 miljoen euro.”

‘Ik ben niet graag afhankelijk’

Als voormalig topsporter is Yuri gewend om ergens naartoe te werken. Het neerzetten van een webshop die het ‘wel leuk doet’, is voor hem geen optie. “De enorme drive en passie die ik voelde tijdens het schaatsen, heb ik nu als ondernemer.” Ook het perfectionistische dat topsporters vaak eigen is, zit nog altijd in Yuri’s DNA.

Bij de start van het bedrijf bouwde Yuri de webwinkel zelf. En nog steeds houdt hij het liefst zo veel mogelijk in eigen beheer. “Ik ben niet graag afhankelijk.” Hij vertelt dat er regelmatig logistieke spelers langskomen die hem flink wat volumekorting bieden in ruil voor exclusiviteit, maar die wijst hij resoluut de deur. Ik werk liever met meerdere vervoerders samen, zodat ik onafhankelijk blijf.”

Ook het uitbreiden van het bereik doet Yuri het liefst zo veel mogelijk op eigen kracht. “We maken wel gebruik van Google Shopping en beslist.nl, maar op Amazon zal je ons niet zo snel terugvinden. In de eerste plaats wil ik niet afhankelijk worden van een extern platform en tegelijkertijd focus ik me nu liever op het vergroten van de retentie. “Mensen weten ons steeds beter te vinden. Bijna 30 procent is direct verkeer.”

Van meewerkend voorman naar coach

Yuri begon het bedrijf alleen, maar met een assortiment van 100.000 artikelen en ruim een half miljoen verzendingen op jaarbasis is dat geen optie meer. Inmiddels telt het bedrijf zo’n zestig medewerkers. En waar Yuri van solo-ondernemer naar teamspeler ging, heeft hij nu in de rol van coach een nieuwe uitdaging gevonden. “Een aantal maanden geleden heb ik een operationeel directeur aangenomen, waardoor ik me kan toeleggen op het coachen van mensen en het bedenken van bedrijfsinnovaties.”

Een belangrijke pijler is het veroveren van het buitenland. “Nederland was prima om mee te beginnen, maar wanneer je echt groot wil worden heb je schaalgrootte nodig.” Yuri verwacht dat ongeveer twee derde van de omzet dit jaar uit het buitenland komt. “Onder meer in Duitsland en ScandinaviĆ« gaat het erg hard. Denemarken levert bijvoorbeeld nu al meer omzet op dan Athleteshop drie jaar geleden in z’n totaliteit opbracht. Ook in Amerika, waar we ruim 100.000 euro per maand omzetten, krijgen we steeds meer voet aan de grond. Uiteindelijk willen we de hele wereld bedienen.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten