menu
lightspeed ecommerce

AO verlaat Nederland na vier jaar

De Britse witgoedretailer AO verlaat Nederland weer. In februari 2016 opende het ecommercebedrijf haar digitale deuren in ons land, maar die trekt het nu dus weer dicht. De buitenlandse focus ligt nu enkel nog op Duitsland.

AO heeft dit besluit vanmorgen bekendgemaakt bij de presentatie van de halfjaarcijfers. “Onze continue focus om de winstgevendheid in Europa te versnellen blijft bestaan en als onderdeel hiervan hebben we vandaag aangekondigd onze Nederlandse activiteiten te staken”, zo luidt de officiĆ«le bekendmaking.

Sluiting AO.nl gaat 3,5 miljoen euro kosten

De Nederlandse operatie maakt momenteel een verlies van ongeveer 6 miljoen per jaar. En ook de sluiting van AO.nl zal niet zonder het trekken van de portemonnee gaan. Om alles hier goed af te kunnen handelen, verwacht de retailer 3,5 miljoen euro nodig te hebben.

Met de sluiting van AO.nl kan de witgoedretailer zich wel beter concentreren op de Duitse tak, een waar het nog wel sterk in gelooft. ” Ondanks onze beslissing om de Nederlandse tak te sluiten, blijven we ons volledig inzetten voor de omvang van de gelegenheid, het model en de strategie van onze Duitse onderneming, die een winstgevende business zal zijn met een omzet van ongeveer 250 miljoen euro.”

AO ook in Duitsland nog niet zeker van toekomst

In het rapport houdt AO nog wel een slag om de arm. “We blijven ons volledig inzetten, maar er zijn een aantal resultaten van de acties die we hebben ondernomen die pas begin 2020 zullen uitkomen; als wij het verkeerd hebben, dan wordt dat pas uiterlijk zomer 2020 duidelijk en in het ergste geval zouden de kosten van de sluiting zo’n 23 miljoen euro bedragen.”

In februari 2017, precies een jaar nadat AO ons land binnenkwam, interviewde Ecommerce News Nederland de shopmanager van AO Nederland. Die vertelde toen met een goed gevoel terug te kijken op de eerste twaalf maanden, maar dat er nog wel een hoop werk was te doen.

Tags

Reacties