menu

AO kijkt terug op eerste jaar in Nederland

Nadat AO in Engeland al was uitgegroeid tot één van de grootste online verkopers van witgoed en het in Duitsland een succesvolle start had gemaakt, begon het bedrijf op 22 februari 2016 met de verkoop aan Nederlandse consumenten via AO.nl. De Nederlandse webwinkel maakt deel uit van de doelstelling om de beste elektronicaretailer in Europa te worden.

AO begon haar Europese missie in 2014 met de webwinkel AO.de. Expansie naar Nederland was vanwege de ligging van het Duitse hoofdkantoor in Bergheim, nabij Keulen, een logische keuze. Jos Ruijter, Shop Manager NL, bevestigt dat ons land geografisch gezien het makkelijkst bereikbaar is vanaf Bergheim. “Daarnaast is de Nederlandse consument meer gewend aan online shoppen en verwacht daarom een hogere mate van service en kwaliteit, wat goed aansluit bij onze doelstellingen.”

‘We willen elk contactmoment kunnen controleren’

Vanuit de vestiging in Utrecht opereert AO.nl met een eigen klantenservice en een overslagmagazijn, waar de producten van de vrachtwagens worden verdeeld over eigen busjes, zodat het witgoed snel kan worden bezorgd. Deze snelle levering is een belangrijk speerpunt binnen het bedrijf. “We proberen altijd om net dat stapje extra te zetten op de momenten die ertoe doen voor de klant. De bezorging is daar één van.”

Door het proces van begin tot eind in eigen beheer te houden, denkt AO haar klant de best mogelijke ervaring te kunnen geven. Het bedrijf wil elk contactmoment met de klant kunnen controleren. Ook vindt AO het belangrijk dat de producten worden bezorgd door mensen die een band hebben met het bedrijf. “Bovendien komen onze bezorgers rechtstreeks in contact met onze eindklant, waardoor we onze webshop een gezicht kunnen geven.”

De website van AO.nl.
De website van AO.nl.

‘Er is nog een hoop werk te doen’

In haar streven om de beste te zijn, probeert AO zo goed mogelijk achter de behoeftes van haar klant te komen, zodat ze hierop kunnen inspelen. Dat consumenten hun witgoed snel bezorgd willen hebben, is volgens Jos universeel. Wel zijn er lokale verschillen. Zo merkt hij dat bij Nederlandse consumenten de meningen van anderen zeer bepalend zijn. Mond-tot-mondreclame is hier dan ook de belangrijkste marketingtool.

Hoe goed de aanbevelingen precies hun werk doen, kan Jos helaas niet met ons delen. Nu is dat begrijpelijk bij een beursgenoteerd bedrijf, maar ook wanneer we vragen naar de groeiambities durft Jos hier geen uitspraken over te doen. Hoe AO haar eerste jaar heeft gedraaid en wat we de komende tijd mogen verwachten, blijft dus gissen. Wel geeft de organisatie aan ‘met een goed gevoel terug te kijken’ op de eerste twaalf maanden. “Ons huidige succes is een goede reden om onze eerste verjaardag te vieren. Maar we moeten wel nuchter blijven, we hebben ook nog een hoop werk te doen.”

Op de vraag of Jos doelt op een breder productaanbod antwoordt hij bevestigend. Het huidige assortiment is voornamelijk gericht op grotere apparaten als koelvriescombinaties, vaatwassers en wasmachines, maar om de beste retailer te worden is het volgens hem belangrijk om een breder assortiment te kunnen bieden. Momenteel onderzoekt het bedrijf daarom de mogelijkheden op het gebied van kleine huishoudelijke apparaten.

Tags

Reacties