menu
lightspeed ecommerce

Anna+Nina gaat over de grens

Vrij snel na de oprichting in 2012 transformeerde Anna+Nina van agentschap naar retailer. Nu het label met drie winkels en een goedlopende webshop in Nederland op de kaart staat, wil het nog dit jaar een verkooppunt in Antwerpen openen. En hier zal het niet bij blijven. “We willen wereldwijd nog minstens vijf eigen winkels lanceren”, aldus medeoprichter Nina Poot.

Na een vakantie op Bali besloten vriendinnen Anna en Nina een aantal sieraden mee terug te nemen en deze in Nederland te slijten. Met hun achtergrond in PR en fashion duurde het niet lang voordat de eerste geïnteresseerde wederverkopers waren aangesloten. Ze importeerden nog een viertal onontdekte sieradenmerken en het agentschap was hiermee een feit.

‘Voor ons was de timing perfect’

Dat de dames tijdens de economische crisis hun vaste baan opzegden om volledig voor het ondernemerschap te gaan, leek voor menig buitenstaander een bijzonder slechte timing. Maar Anna en Nina zagen vooral kansen. Slechts een half jaar na de lancering openden ze bijvoorbeeld een fysiek verkooppunt, waarmee ze ook de consument lieten kennismaken met hun label. “Waar je nu grof geld betaalt voor een conceptstore in de Pijp, was het destijds goed betaalbaar.”

Ook Instagram, dat is uitgegroeid tot één van de belangrijkste afzetmarkten voor fashionspelers, was toen nog opkomend. Door slim gebruik te maken van hun eigen netwerk en samenwerkingen aan te gaan met bekende influencers als Anna Nooshin wisten de vriendinnen hun label bij een grote groep onder de aandacht te brengen. “Hiermee hebben we veel stappen kunnen zetten die voor de meeste nieuwkomers nu onbetaalbaar zijn.”

Jaarlijks dertig procent groei

Gezien het succes van de conceptstore in de Pijp werden er nog twee winkels geopend in onze hoofdstad. Ook binnen het retailkanaal nam het aantal verkooppunten in rap tempo toe. Inmiddels levert Anna+Nina haar collectie aan ruim driehonderd (inter)nationale retailers, waaronder de Bijenkorf, het Engelse Liberty en het Deens Ilum. “De retail is niet alleen een afzetmarkt voor ons, het is ook essentieel voor onze marketing. Zonder deze punten kunnen we niet de uitstraling bieden die we willen voor ons merk.”

De grootste groei zit echter in de webwinkel, die twee jaar na de oprichting werd gelanceerd. “De totale omzet stijgt jaarlijks met zo’n dertig procent, waarvan een groot gedeelte afkomstig is via het online kanaal.” In een gemiddelde maand verwerkt de webshop zo’n duizend orders, maar tijdens actiedagen zoals de Vogue Online Shopping Night kunnen dit er makkelijk vijfhonderd op een dag zijn. “De online omzet is al het hoogst. Maar aangezien ecommerce grenzeloos is, verwachten we dit nog veel verder uit te bouwen.”

‘Ateliers konden de groei niet aan’

Hoewel de geïmporteerde sieraden als warme broodjes over de (digitale) toonbank gaan, begint het bij Anna en Nina steeds meer te kriebelen om een eigen collectie te ontwerpen. Dit bevalt zo goed dat er een eigen lijn met interieuraccessoires wordt toegevoegd aan het aanbod, gevolgd door een kledinglijn. “In onze winkels verkopen we nog wel items van anderen, maar het gros van het aanbod komt van onszelf.”

Waar de productie oorspronkelijk plaatsvond op Bali, moesten de dames vanwege de continue groei uitwijken naar Bangkok. “De ateliers waarmee we oorspronkelijk werkten, waren niet berekend op onze orderaantallen. Exclusieve collecties – zoals de lijn Travel Affairs – produceren we grotendeels in India, maar we zijn hard op zoek naar voldoende alternatieven. Anna is onlangs naar Peru geweest om de productiemogelijkheden te bekijken en inspiratie op te doen voor nieuwe collecties.”

Eind 2019 eigen winkel in België

Het merendeel van de orders komt nu nog uit eigen land, maar daar komt wellicht binnenkort verandering in. Nog voor het einde van het jaar wordt in Antwerpen de eerste buitenlandse winkel geopend. “De Belgische vrouw houdt nog meer van mooie producten dan de Nederlandse, waardoor we hier veel potentie zien.” Waar de volgende vestigingen worden geopend, is nog niet bepaald. Maar dat het niet bij één buitenlands punt blijft, staat vast.

Er wordt al gewerkt met verkoopagenten in Engeland, Duitsland, Denemarken, Zwitserland en België. En binnenkort wordt daar Spanje aan toegevoegd. “Het staat buiten kijf dat deze samenwerkingen goed zijn voor de verkoop, maar voor de branding van je merk gaat niets boven een eigen fysieke winkel. We willen daarom minimaal vijf winkels openen op strategische plaatsen, waarmee we ons bereik nog verder vergroten.”

Tags

Reacties