menu

Amazon gooit opzichtig eigen merk in de strijd

Amazon heeft de oorlog verklaard aan merkeigenaren. Wanneer klanten zoeken naar bepaalde producten, dan wordt er door Amazon opzichtig reclame gemaakt voor haar eigen, concurrerende merken. Wie bijvoorbeeld zoekt naar luiers, krijgt bij de Pampers het zinnetje “Vergelijkbare producten van onze merken” te zien.

En dit lijkt allesbehalve een gewenste toevoeging voor merken en fabrikanten die hun producten via het populaire platform van Amazon verkopen. Het was onder andere Amazon- en ecommerce-analist Izzy Benoliel die de toegevoegde zinnetjes opmerkte. Op LinkedIn stelt hij: “Wat zou jij doen als je concurrent één product had dat maar liefst twaalf keer wordt getoond op de eerste zoekresultatenpagina van Amazon? Wel, Amazon heeft precies dat gedaan met haar eigen merken.”

Reclame voor huismerk op product- en categoriepagina’s

Op bijna elke eerste pagina van de zoekresultaten toont Amazon – in ieder geval op Amazon.com, maar het is ook op Amazon Duitsland gesignaleerd – een link die gaat naar een eigen product van Amazon. Volgens OMR.com zijn het niet alleen de pagina’s met zoekresultaten die nu dergelijke linkjes van Amazon tonen, maar wordt het ook op enkele categoriepagina’s getoond.

‘Dit is niet erg aardig van Amazon’

Op het verkopersforum van Amazon zijn de eerste klachten over deze opvallende werkwijze van Amazon al gedeeld. “Dit is niet erg aardig. Kijk naar mijn vermelding op de pagina met zoekresultaten. Amazon haakt in op míjn vermelding om klanten te verleiden olijfolie van het Amazon-merk te kopen”, zo klaagt een verkoper. “Het is al erg dat Amazon voortdurend advertenties heeft lopen die hen niet kosten, maar nu gaan ze ook reclame maken bij mijn eigen vermelding.”

Amazon maakt reclame voor haar eigen merk, direct onder de productlisting van een externe verkoper.
Amazon maakt reclame voor haar eigen merk, direct onder de productlisting van een externe verkoper.

Op datzelfde forum schrijft iemand: “Amazon is hier voor zichzelf – en ze vinden het helemaal niet erg als jij hen ideeën geeft om ze te verder te helpen”. Maar er is ook een tegengeluid: “Uiteindelijk is het niet heel anders dan supermarkten die hun huismerk met lookalike-label dicht in de buurt zetten van de merkproducten die ze proberen na te bootsen.”

Tags

Reacties