Combined Shape menu
Abonnementen steeds populairder als businessmodel

Abonnementen steeds populairder als businessmodel

Het wordt al de subscription economy genoemd: we leven in een tijd waarin steeds meer goederen en diensten op abonnementsbasis worden verkocht. Zeker sinds de cloud er is worden diensten online steeds vaker in abonnementsvorm aangeboden. Een succesvol model want klanten zijn opeens een veelvoud waard!

Diensten als Spotify, Netflix of Apple Music komen vanuit het niets en domineren snel de markt. Ook op het gebied van ecommerce zijn er steeds meer voorbeelden te vinden. Een recent voorbeeld is die van cosmeticaketen Sephora. Voor 10 dollar per maand krijgen klanten vijf luxeproducten opgestuurd, uitgezocht rond een specifiek thema. De nieuwe dienst, ‘Play! by Sephora’, is bedoeld voor klanten die standaard al veel bij Sephora kopen. De klant krijgt elke maand een box thuisgestuurd met artikelen die normaal veel hoger geprijsd zijn.

Andere spelers die sterk inzetten op abonnementen zijn Target.com en Amazon.com. Behalve van standaardkorting profiteren Target-abonnees net als Amazon-abonnees van free shipping en free returns. Er lijkt dus wat tegenover te moeten staan, maar in Amerika zijn wel volop ecommerce-abonnementen te vinden. In ons land lijkt het in de ecommerce nog maar mondjesmaat op gang te komen, al zijn de eerste succesvolle concepten wel een feit. Zo lost Boldking het probleem van scheren met botte mesjes op en bezorgt HelloFresh inmiddels voor veel mensen in Nederland de ingrediënten voor het avondeten. En zelfs grootgrutter Albert Heijn ziet heil in het abonnementsmodel, want die komt met een wekelijkse boodschappenbox met daarin de benodigdheden voor drie maaltijden.

Administratief abonnementen inboeken
Reden voor Exact Online om met ingang van komende maand een extra module uit te brengen waarbij in je administratie ook rekening gehouden wordt met abonnementen. Niet alleen qua facturen maar vooral ook qua dashboard. Want wat is een abonnement van een tientje per maand nu werkelijk waard? Volgens Exact werkt in het mkb nu 15% van de dienstverleners met abonnementen, maar onderzoekt 44% of abonnementen niet meer mogelijkheden bieden.

Abonnementsmodel

Voor de klant kun je het gooien op gemak: nooit meer ergens naast grijpen, nooit meer in de rij, maar wel altijd schone t-shirts en scherpe mesjes. Of benadruk het verrassingselement: elke maand een mooie doos, wat zou er deze keer in zitten? Maar voor de ondernemer zelf is het leveren via een abonnementsmodel nog wel het prettigst: een vaste omzet, die per maand, per kwartaal of per jaar binnenkomt en in veel gevallen wordt betaald voordat het product of dienst is geleverd.

De klantwaarde van maandelijks terugkerende omzet
Customer lifetime value en monthly recurring revenue, bedrijven en hun financiers zijn er dol op. Bedrijven zijn volgens investeerders soms een veelvoud van de terugkerende maandomzetten waard in verhouding tot webwinkels die altijd maar vol moeten inzetten op marketing om omzet te kunnen genereren. Bedrijven die abonnementen verkopen en kunnen aantonen dat klanten echt niet zomaar opzeggen, mogen soms een aardige ‘lifetime value’ aan deze omzet plakken. Zeker onder hippe startups die het moeten hebben van investeerderskapitaal is het subscription businessmodel een trend.

Natuurlijk moet het wel ook mogelijk zijn. Abonnementen vergen een andere vorm van klantenservice, want je klant moet wel lang klant blijven wil hij wat opleveren. Bij HelloFresh is er aardig geïnvesteerd in die backoffice en tegenwoordig zijn die abonnementen een succes. De klant kan ze gemakkelijk beheren via een app, pauzeren tijdens vakanties of intensiveren als die het juist extra druk heeft.

Met de nieuwe module van Exact Online, die naar eigen zeggen ‘het Globe-pakket ver achter zich laat’ kunnen hun klanten de uren van de abonnementen inzichtelijker maken. Het is puur een oplossing voor je boekhouding. Dus een backoffice als HelloFresh, waarbij je klant zijn abonnement kan beheren, pauzeren of logistiek regelen is er helaas nog niet mee mogelijk, maar administratief kun je het wel goed regelen. Jij hebt zelf perfect zicht op wat je doet deze maand, wat een abonnement voor jou waard is en waar je focus financieel gezien moet liggen. En met de appstore van het boekhoudconcern worden de APIs ongetwijfeld snel gekoppeld zodat het direct met je webwinkelsoftware communiceert.

Voor kleine spelers is zo’n backoffice nog niet standaard verkrijgbaar bij hun partners, al komen er wel steeds meer mogelijkheden waardoor ook de starter van nu aan abonnementen kan denken.  PSP’s werken aan verschillende oplossingen waarbij het regelmatig incasseren makkelijker wordt. Zo biedt PayPal oplossingen voor terugkerende betalingen en ook Nederlandse PSPs lijken de trend met veel interesse te volgen. De ondernemers achter Billink hebben zusje Mempay gestart, een PSP puur voor het afrekenen van abonnementen. De kosten ramen ze zelf tussen de één en drie euro waarbij ze ook de kennis van debiteurenbeheer in kunnen zetten, zoals ze ook bij Billink voor je kunnen doen. Mempay wil helaas nog geen uitspraken doen over wat de verwachtingen zijn, maar door het als geheel losse organisatie neer te zetten geven ze duidelijk aan dat zij ook geloven in abonnementen als verdienmodel.

Tags

Verder lezen

Reacties