2,1 miljoen Nederlanders hebben abonnement op product

2,1 miljoen Nederlanders hebben abonnement op product

In Nederland hebben 2,1 miljoen consumenten een abonnement op een product. Dit betekent dat zij betalen om iets periodiek in huis te ontvangen, zoals bloemen, kleding of eten. De meeste abonnementen werden in het afgelopen jaar afgesloten.

Subscription commerce is iets wat al jarenlang in trek is. Wat begon met simpele, kleine producten als scheermesjes groeide uit tot een complete business met tal van productabonnementen, die soms zelfs per klant gepersonaliseerd kunnen worden.

15% van de Nederlanders heeft een productabonnement afgesloten.

En nu heeft 15 procent van de Nederlanders zo’n type abonnement afgesloten, waarbij vooral het laatste jaar een nieuwe groep mensen subscription commerce ontdekte. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de coronacrisis en de behoefte van mensen om bepaalde producten toch regelmatig in huis te krijgen.

Maaltijdboxen zijn erg in trek

Volgens Multiscope, dat hiervoor bijna 3500 Nederlanders ondervroeg, is de groei in abonnementen deels te verklaren door de populariteit van maaltijdboxen. Abonnementen in voeding (24 procent) en persoonlijke verzorging (24 procent) zijn namelijk het meest in trek. Gezamenlijk zijn ze goed voor bijna de helft van het totale aantal productabonnementen. Ook kleding (9 procent), dranken (7 procent) en bloemen (7 procent) zijn momenteel erg in trek.

Voeding en persoonlijke verzorging vormen bijna de helft van het totale aantal productabonnementen.

Flinke groei in 2020

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders bijna twee derde van deze abonnementen (63 procent) in het afgelopen jaar afsloot. En 41 procent van de abonnementen werd zelfs pas in de laatste zes maanden afgesloten. En van alle huidige maaltijdbox-abonnementen startte maar liefst 74 procent in het afgelopen jaar.

Ook dit valt niet los te zien van de coronacrisis en het daaruit voortvloeiende feit dat minder mensen naar de supermarkt gaan voor hun boodschappen. Daarnaast werden ook abonnementen op ondergoed (55 procent) en bloemen (51 procent) vaak in de laatste twaalf maanden afgesloten.

‘Niet maar naar de winkel’

Volgens Multiscope is het gemak van niet meer naar de winkel hoeven de grootste motivatie (51 procent) voor subscription commerce. Ook  het er verder niet aan te hoeven denken (38 procent) en dat er op deze manier altijd een voorraad is (28 procent) worden vaak genoemd door consumenten met een productabonnement. Daarnaast zijn ook de goede kwaliteit (29 procent) en de aantrekkelijke prijs (23 procent) voor velen een goede reden om periodiek een product in huis te ontvangen.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten