Shopping Tomorrow: expertise inhuren of zelf aannemen?

Shopping Tomorrow: expertise inhuren of zelf aannemen?

“Wat wil de klant en wat heb je daar organisatorisch voor nodig?” Dat was de hamvraag tijdens de b2b-ecommerce-expertsessie die onlangs werd georganiseerd in het Rotterdamse Broeinest, een spin-off van Baars & Bloemhoff. Ruim twintig experts uit de b2b-wereld gingen met elkaar in gesprek over het samenstellen van een goed ecommerce-team, de samenwerking met externe partijen en het omgaan met weerstand binnen de eigen organisatie.

Vanuit Shopping Tomorrow komt de werkgroep regelmatig bij elkaar om kennis uit te wisselen. Telkens is dit op een mooie locatie van één van de experts. Dit keer was de organisatie in handen van ecommerceplatform-aanbieder Intershop en Evident Digital. Waar de voorgaande sessies plaatsvonden op scheepswerven en aanverwante locaties, konden de helmen en veiligheidsjasjes nu in de kast blijven. Maar dit maakte de bijeenkomst niet minder enerverend, want in slechts enkele uren werden er heel wat leermomenten gedeeld. Niet in de laatste plaats dankzij de openhartige presentaties van Sybrand’s Place en Zamro.

‘Steeds meer omzet via de webshop’

Als omnichannel-manager van Sybrand’s Place, het bureau dat de digitale ontwikkeling van Stiho en Baars & Bloemhoff verzorgt, heeft Nanne Batelaan dagelijks te maken met het veranderende gedrag van zijn afnemers. “Om ook in 2020 een leidende positie te hebben in de interieur- en bouwbranche moeten we mee met onze tijd. Een digitale transformatie was dan ook noodzakelijk.”

“De zelfstandig werkende aannemer oriënteert zich nu eenmaal steeds meer online”, verklaart Nanne. Waar er bij veel bedrijven allereerst wordt gekeken naar de kosten van de digitale transformatie, berekende Nanne juist wat het opleverde. “We hoeven bijvoorbeeld minder binnendienstmedewerkers aan te nemen, want steeds meer klanten bestellen online.”

Van project naar strategische pijler

Eric Croon, medeoprichter van Zamro, herkent de drang van Nanne om vernieuwend te zijn. Waar de webshop van zijn oude werkgever Eriks nauwelijks een rol speelde, is de spin-off Zamro volledig digitaal gedreven. Wie te laat met ecommerce begint, bouwt volgens hem een technische schuld op. “En probeer die nog maar eens in te lossen wanneer andere b2b-organisaties wel moderniseren.”

De presentaties gaven voldoende input voor de groepssessie, waarbij het draaide om de vraag: koop je de benodigde expertise in of investeer je liever in eigen personeel? Hoewel het lastig is om hier een eenduidig antwoord op te geven, waren de experts het er over eens dat digitale ontwikkeling geen project is, maar een continu proces. “Wij hebben daarom het liefst zo veel mogelijk kennis in eigen huis”, zegt Nanne. “Maar of je de processen wilt uitbesteden of niet, je hebt intern sowieso voldoende kennis nodig om externe partijen te kunnen ondersteunen.”

Wil je met eigen personeel snel kunnen opschalen, dan moet je volgens Eric bereid zijn om medewerkers uit het buitenland te halen. “Vrijwel elk groot bedrijf is op zoek naar goede programmeurs, scrum-masters en marketingmensen. Wij hebben 55 medewerkers van 13 verschillende nationaliteiten.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten