menu

Zamro wil nog dit jaar 75.000 klanten

De technische webwinkel Zamro werd in oktober in Nederland gelanceerd. Daarna volgde al snel België en in maart betrad het de Duitse markt. Met ruim een half miljoen producten en een kenmerkende b2c-aanpak verovert deze b2b-speler pijlsnel de zakelijke markt. Wij gingen met Marieke Hermans en Paul Kerssens van de marketingafdeling in gesprek om te horen wat dit zoal voor de werkvloer betekent.

De webshop, die eind maart nog bekroond werd als beste nieuwkomer, is een prachtig voorbeeld van hoe snel het kan gaan. De dag van het Shopping Awards Gala was een hoogtepunt dankzij de prijs die het mee naar huis mocht nemen, maar ook gelijk de eerste dag dat het de omzetgrens van 20.000 euro op één dag doorbrak. Dat is een omzet waar veel webwinkels hun hele eerste jaar over doen, maar als dochter van moederbedrijf Eriks heeft Zamro de kennis, het kapitaal en het productaanbod in huis om snel en deskundig uit de startblokken te schieten.

‘Online is het een heel ander speelveld’

Tenminste, daar waar dat mogelijk is. Want als we even in gesprek raken, geven Paul en Marieke al snel aan dat het moederbedrijf misschien kennis en kapitaal heeft maar dat het online een totaal ander speelveld is. “Kijk alleen al naar de prijzen. Eriks hanteert catalogi-prijzen, Zamro hanteert een open (netto) prijsstrategie op haar webshop. Wij hebben totaal andere volumes, concurrenten en zelfs afnemers. Bij ons kun je online bestellen zonder account. Alleen al het presenteren van een goed prijsniveau bij zoveel producten is écht bijzonder tijdsintensief om te realiseren.”

En dat is alleen nog maar de juiste prijs. Wat te denken van het invoeren van productverrijkingen naast de kenmerken die worden ingeladen via de leverancier. “We werken met Informatica, een PIM dat Eriks zelf ook gebruikt, en kunnen dus snel schakelen. Daarnaast hoeven we niet elk product afzonderlijk te verrijken. Niet elke O-ring krijgt een compleet eigen tekstje. Maar alleen al het vullen van alle rubrieken en sub-rubrieken, en dan ook nog in twee talen, is veel werk.”

“Onze eerste grote marketingcampagne was goed voor de groei in naamsbekendheid en heeft ons vijfduizend nieuwe klanten opgeleverd. We hebben veel geleerd van deze campagne en hebben we toegepast bij de nieuwe campagne, die begin deze week van start ging. Die heeft de helft van de looptijd en richt zich specifiek op focusmarkten van Zamro, zoals de agrarische sector en metaal- en productiebedrijven.

‘Gelukkig zijn we niet vies van hard werken’

Inmiddels zijn er zo’n vijftig mensen in dienst, wat op zijn minst vrij fors genoemd kan worden voor een startup. Alles wordt intern ontwikkeld en binnenkort gaat er zelfs een derde scrumteam van start. Maar volgens Marieke en Paul zit de ‘jonge honden’-energie er nog altijd goed in. “Daar waar mogelijk automatiseren we en we laten de techniek graag het werk doen. Maar dat neemt niet weg dat we regelmatig sneller willen dan de techniek of mogelijkheden ons toelaten.”

Dat resulteert erin dat we sommige werkzaamheden op dit moment nog handmatig moeten uitvoeren. Dat kan erg arbeidsintensief zijn en is niet hoe we het graag willen. Maar gelukkig is niemand te beroerd om zijn handen uit de mouwen te steken. Dat moet ook wel, we willen dit jaar de grens van 75.000 klanten doorbreken. Dan moeten we nu actie ondernemen, en niet gaan wachten tot de techniek ons dat gemakkelijk maakt.”

Uiteindelijk wil het bedrijf heel Europa veroveren. Een aantal Europese landen ligt daarbij voor de hand. “Natuurlijk hebben we gekeken naar omringende landen zoals Oostenrijk, Frankrijk en Groot-Brittannië, om maar wat te noemen. Maar de potentie in Duitsland, België en Nederland is al enorm dus overwegen we om de focus op deze drie landen te houden en die door te optimaliseren en het marktaandeel te vergroten. Daarmee zouden we al ruimschoots onze doelstellingen voor dit jaar kunnen behalen.”

Tags

Reacties