WebwinkelKeur verwelkomt vijfduizendste klant

WebwinkelKeur verwelkomt vijfduizendste klant

Waar Stichting WebwinkelKeur in 2013 nog 600 leden telde, is het nu bijna de grootste aanbieder van ons land. Met het lidmaatschap van Kienhuis Wintersport staat de teller vandaag op vijfduizend klanten. Wij spraken marketingmanager Jelmer van der Linden over deze mijlpaal.

Dat WebwinkelKeur de afgelopen periode talloze nieuwe leden aan zich wist te binden, heeft volgens Jelmer meerdere redenen. De overnames van een aantal kleinere keurmerken als EuroSafeShop en Keurmerk Veilig Winkelen hebben hier zeker aan bijgedragen. Maar vooral het besef van de webwinkelier dat het belangrijk is om aan wettelijke eisen zoals het retourrecht te voldoen, hebben ervoor gezorgd dat WebwinkelKeur snel kon groeien.

‘De boetes van de ACM hielpen ons groeien’

“Dat de ACM vorig jaar boetes uitdeelde aan webwinkeliers die zich niet aan de wettelijke regels hielden, was ontzettend naar voor de betrokkenen. Maar voor ons zorgde dit voor een enorme impuls”, zegt Jelmer. Webwinkeliers zijn volgens hem weer even op scherp gezet en zijn zich meer bewust van de gevolgen wanneer bepaalde zaken niet op orde zijn. “Vanuit die bewustwording is het nog maar een kleine stap om lid te worden.”

WebwinkelKeur richt zich van oudsher op de kleine tot middelgrote webwinkelier die het wel belangrijk vindt om een keurmerk te hebben, maar hier geen honderden of duizenden euro’s per jaar aan wil spenderen. Veel keurmerken in dit segment waren volgens Jelmer een wassen neus en waren voornamelijk bedoeld om de zakken van de aanbieder te vullen. “Als reactie daarop kwamen wij met een interactief beeldmerk, later gevolgd door onder meer meertalige klantenbeoordelingen.”

‘Onze filosofie is onveranderd’

Sinds de start in juni 2011 zijn er de nodige vernieuwingen geweest, maar de filosofie is onveranderd gebleven. “We bouwen graag mooie dingen waarmee we de ecommercebranche verder helpen.” Dit doet WebwinkelKeur niet door te lobbyen, zoals Thuiswinkel.org dit bijvoorbeeld doet voor haar leden, maar door zich volledig te focussen op het continu uitbreiden van het product.

De combinatie van een sterk technisch systeem, betaalbare abonnementen en gerichte samenwerkingen zorgen er volgens Jelmer voor dat de groei van WebwinkelKeur nog wel even zal aanhouden. Oprichter Marcel Landeweerd heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij ambieert om het grootste keurmerk te worden voor de kleine en middelgrote webwinkelier. “Wanneer de groei zo doorzet – wat we wel verwachten – hebben we deze doelstelling volgend jaar bereikt.”

Hoewel er altijd een aanwas zal blijven van nieuwe webshops, lijkt het onvermijdelijk dat de markt op den duur enigszins verzadigd raakt. Maar hier is WebwinkelKeur al op voorbereid. “Voor ons is de kans het grootst dat we klanten verliezen die een basispakket hebben, omdat dit veelal startende webwinkeliers zijn. Daarom bieden we hen, samen met onze partners, trainingen en handvaten waarmee ze hun webwinkel succesvoller maken.”

Daarnaast richt WebwinkelKeur zich steeds meer op het veroveren van de Europese markt. “Het EU-pakket, dat zo’n anderhalf jaar geleden is uitgerold, telt momenteel zo’n 500 klanten en heeft dus nog meer dan voldoende ruimte om te groeien.”

Webwinkelkeur
Foto van Nienke’s.
Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten