Semrush: ‘ABN Amro en Rabobank zijn heel groot in ecommerce’

Semrush: ‘ABN Amro en Rabobank zijn heel groot in ecommerce’

Begin deze week kregen wij een persbericht van PR-bureau Grayling. Die wist ons te vertellen dat Semrush onderzoek had gedaan naar de bezoekersaantallen van ecommercesites in Nederland. Het kwam met een top10-lijstje inclusief bezoekersaantallen. Marktplaats bleek met 4,5 miljoen bezoekers de grootste. Leuk om te weten! Maar hoe betrouwbaar is dit onderzoek eigenlijk?

Semrush is een SEO-tool die wordt gebruikt door webmasters en marketeers om de website te analyseren. Het houdt bij welke sites linken, welke posities je site in zoekmachines heeft en het geeft suggesties hoe je beter kunt scoren. Het is daarmee concurrerend met tools als ahrefs.com, majestic.com of de open-site-explorer van MOZ. Semrush is ’the new kid’ op dit gebied en timmert hard aan de weg.

Tenminste, in het buitenland. Net als de andere platformen is het niet in Nederland gevestigd en ons kleine landje blijkt lastig te indexeren. De concurrenten zijn hier al wat langer mee bezig en hebben dus wat historische data, maar voor Semrush is alles relatief nieuw en lastig te interpreteren. Voor partijen die het hele internet in kaart willen brengen is Nederland zo’n kleine speldenknop dat het lastig is om er werkelijk vat op te krijgen zonder verliesgevend hard te gaan spideren.

Top 10 van meestbezochte ecommercesites

Desondanks hield dat het PR-bureau niet tegen om persberichten op te stellen aan de hand van de data die Semrush uitspuugt. Zo heeft het een top10-lijstje gemaakt van de meestbezochte ecommercesites in Nederland:

Marktplaats 4.475.467
Aliexpress.com 2.804.933
Booking.com 2.498.840
Bol.com 2.141.716
Rabobank.nl 1.494.225
Abnamro.nl 1.420.983
Apple.com 1.164.040
Ah.nl 759.771
Mediamarkt.nl 741.762
Ziggo.nl 714.439

We stonden al in de startblokken om het nieuws te verifiëren, totdat we eigenlijk als redactie zelf al te veel twijfels kregen. Ziet niet elke gemiddelde Nederlander dat dit lijstje op zijn minst twijfelachtig te noemen is? Ten eerste publiceert Marktplaats hele andere cijfers op haar website: “Elke dag bezoeken ruim 2,1 miljoen mensen Marktplaats. Samen kopen en verkopen zij een zeer divers aanbod aan nieuwe en gebruikte producten en diensten” Natuurlijk zit er ook wel eens een slechte maand tussen. Maar ‘op ieder moment‘ bereik je via Marktplaats 8,2 miljoen mensen per maand, zegt het platform. Dat sites een beetje liegen geloven we best. Maar het dubbele als minimum noemen, gaat dat niet wat ver?

Aliexpress: meer bezoekers dan Hema, Coolblue, Zalando & H&M bij elkaar

Dan de nummer 2: aliexpress.com. Dat is inderdaad een grote speler in ons land. Maar dat die speler meer dan dubbel zoveel bezoekers trekt als de HEMA, Coolblue, Zalando en H&M bij elkaar, daar kunnen we op de redactie gewoon niet bij. Dat kan gewoon niet kloppen.

Dan Bol.com. De Nederlandse webshop voor ons allemaal, legt het dus dik af tegen het tweedehandsplatform en een Chinese discounter? Dat niet alleen, in 2009 overtrof het de magische grens van honderd miljoen bezoekers, zo publiceerde het destijds zelf op haar website. Gemiddeld dus grofweg ruim 8 miljoen per maand. Tegenwoordig moet het dus genoegen nemen met een vierde van de bezoekersaantallen van 2009?

‘Ecommercegiganten’ Rabobank en Abn Amro

En dan komen we bij de ecommercegiganten Rabobank, Abn Amro en iets verderop Ziggo. Tsja, moeten we daar serieus antwoord op geven? We hebben even nagevraagd bij het PR-bureau waarom we wat bekende namen missen en hoe het kan dat de bezoekersaantallen zoveel verschillen met wat wij in gedachten hadden. Die geeft aan dat het gaat om desktopverkeer. Zalando en H&M hebben misschien relatief veel mobiele traffic. Daarnaast claimt het bureau dat volgens de data van Semrush een op de vier bezoekers van Marktplaats uit het buitenland komt. Nou, dat zou pas echt nieuwswaardig zijn!

Zoals je merkt, wij geloven er helemaal niets meer van. Semrush kun je het eigenlijk niet kwalijk nemen. De software is meer bedoeld als SEO-tool om een indicatie te krijgen van spelers of posities. Maar dat een Nederlands PR-bureau durft te publiceren dat de Rabobank, Abn Amro en Ziggo bij de top 10 grootste ecommercesites zitten, daar hebben wij toch wel wat moeite mee.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten