Daniël Ropers: ‘Wie niet via Bol.com verkoopt, is gek’

Daniël Ropers: ‘Wie niet via Bol.com verkoopt, is gek’

Daniël Ropers werd door het Algemeen Dagblad geïnterviewd over de staat van Bol.com. Hij zegt onder meer dat Alibaba niet meer is dan een doorgeefleuk tussen verkopers en consumenten en noemt V&D ‘van alles net niks’. Ook zegt hij in het vraagstuk: “Wie niet via Bol.com verkoopt, is gek.”

Het feit dat Bol.com langzaamaan transformeert van een online warenhuis naar een marktplaats, was voor het AD aanleiding om Daniël Ropers weer eens te interviewen. Momenteel verkopen zo’n 16.000 ondernemers hun spullen via Bol.com en daaronder zitten ook grote namen zoals Lucardi, We, Beter Bed en Zeeman.

Nu kun je je afvragen waarom de Zeeman bijvoorbeeld haar babykleding via Bol.com verkoopt, helemaal omdat het deze maand nog een nieuw ecommerce-platform in gebruik neemt, waardoor de webshop op alle apparaten goed is te gebruiken. Volgens Ropers komt dit doordat Bol.com 7,2 miljoen klanten heeft en gemiddeld bijna 1,5 miljoen mensen per dag de webwinkel bezoeken.

Als voorbeeld geeft hij juwelier Lucardi, die Bol.com zelf heeft benaderd, omdat men zag dat er in de webwinkel veel naar sieraden werd gezocht. Volgens de topman had Lucardi al snel een omzet die hoger lag dan die van een paar stenen winkels.

‘Wij weten exact hoe je producten online moet presenteren’

Hij claimt zelfs dat winkeliers gek zijn als ze géén zaken doen via Bol.com. “Het is totaal risicoloos. No cure, no pay. Ze betalen alleen over de verkochte producten 5 tot 25 procent commissie, plus een euro bemiddelingskosten. Dat geld hoeven ze niet maar advertenties op Google te spenderen. Wij weten exact hoe je producten online het beste kunt presenteren.”

Verderop in het interview doet hij weliswaar geen uitspraken over Blokker, dat ook een eigen verkoopplatform heeft opgezet, maar hij laat zich wel uit over Alibaba. De Chinese gigant heeft een kantoor in Amsterdam en verkoopt via AliExpress een groter assortiment dan Bol.com, met goedkopere producten. Ropers is niet onder de indruk. “Wat is de toegevoegde waarde? Dat een afwasteiltje maar 50 cent kost in plaats van 2 euro, maar je er wel twee weken op moet wachten?”

Alibaba niet meer dan doorgeefluik

Op de opmerking van de journaliste dat de Nederlandse consument dat blijkbaar wel zo ziet, omdat er afgelopen jaar voor 190 miljoen euro in China werd besteld, zegt ‘ie: “Op een totaal van 20 miljard, minder dan 1 procent dus. Alibaba is niet meer dan een doorgeefluik tussen verkopers en consumenten.”

Ropers eindigt het interview door te zeggen dat hij geen heil ziet in het openen van stenen winkels, ook niet voor consumenten om spullen uit te proberen of advies te winnen. “Wij verkopen artikelen in meer dan twintig categorieën. Als je die in winkels wilt tonen die voor iedereen bereikbaar zijn, zou je minstens vijftien megastores moeten openen. De grootste winkels die Nederland ooit heeft gezien. Anders krijg je V&D’s: van alles net niks.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten