Bloom Makery: ‘Komend jaar op eigen benen’

Bloom Makery: ‘Komend jaar op eigen benen’

Na jarenlang succes met het familiebedrijf LG Flowers, wilde Joyce Lansbergen de vrolijkheid in de kas delen buiten de kas. Met haar webshop Bloom Makery verkoopt zij gerbera’s uit de kas rechtstreeks aan consumenten. Het bleek een gat in de markt.

“Met LG Flowers staan we vaak op beurzen, waar bezoekers ons vroegen waar ze onze bloemen ook zelf konden bestellen. Daar konden we nooit een goed antwoord op geven”, vertelt Nouschka van den Burg, die de communicatie van Bloom Makery verzorgt.

Daarom besloot het team om een tweede onderneming op te richten, die zonder tussenschakels met een eigen webshop bloemen aan consumenten verkoopt. De opstart is gefinancierd door LG Flowers maar komend jaar moet Bloom Makery financieel en organisatorisch zelfstandig zijn.

Unieke tools in de webshop

Vanaf 2019 werd gewerkt aan de opzet van de webshop. Om klanten het gevoel te geven dat ze in contact staan met de kwekerij werd nagedacht over bijzondere tools. “De meeste tijd tijdens het voorbereiden van de webshop is gaan zitten in de pluktool. Dat is de basis van Bloom Makery, waarmee klanten zelf een boeket samenstellen.”

De pluktool is de basis van Bloom Makery.

Alle soorten gerbera’s van het bedrijf zijn gedigitaliseerd en met deze software kunnen klanten de bloemen schuiven naar het boeket, om zo een unieke samenstelling te maken. “Het zorgde voor wat uitdagingen voor de webshopbouwer, maar het mĆ³est goed zijn. Anders zouden klanten afhaken.”

De pluktool van Bloom Makery
De pluktool van Bloom Makery.

Lancering vervroegd door corona

Gelukkig had Bloom Makery er al snel voor gezorgd dat de functies in de webshop op orde waren, want de uitbraak van het coronavirus in Nederland zorgde voor een wijziging in de plannen. “Het idee was dat we in april 2020 zouden lanceren, maar toen de eerste lockdown werd aangekondigd wisten we dat dit hĆ©t moment was waarop mensen bloemen naar elkaar wilden sturen en zijn we Ć©Ć©n maand eerder live gegaan.”

Door de lockdown gingen we Ć©Ć©n maand eerder live.

Doelgroep blijven aanspreken

Deze inschatting bleek juist, want Bloom Makery maakte een vliegende start. “Na een tijdje zagen we dat de bestellingen terugliepen, dus dachten we: hoe gaan we verder? Hoe kunnen we onze kennis het best inzetten om de doelgroep aan te spreken?” Door meer op sociale media actief te zijn blijft het bedrijf de doelgroep online benaderen.

EĆ©n van de boeketten van Bloom Makery.
EĆ©n van de boeketten van Bloom Makery.

Ook wil de webshop offline haar doelgroep aanspreken. Net als het online ‘plukken’ van een boeket, wil het ook jaarlijkse plukdagen in de kassen organiseren. “Afgelopen september hadden we al een plan voor de eerste plukdag, en de kaarten waren al heel snel uitverkocht, wat laat zien dat er belangstelling is. Door de strengere maatregelen tegen corona was het onverstandig die door te laten gaan. In plaats daarvan verloten we nu drie kasbezoeken onder klanten om onze eerste verjaardag te vieren.”

Shopping Award Woonaccessoires gewonnen

Daarnaast heeft Bloom Makery nog iets anders te vieren, dit jaar won het bedrijf de Shopping Award in de categorie Woonaccessoires. Dit kwam als een verrassing: “in eerste instantie hadden we ons ingeschreven voor feedback. Het is een groot compliment dat zowel de vakexperts als het publiek ons als een winnaar zien.”

‘Wat we doen is uniek’

Met alles wat de webshop van de Shopping Awards en de interne trainingen geleerd heeft, wil het bedrijf dit jaar blijven groeien. “Er zit nu weer een stijgende lijn in. Dat is goed, want vanaf 2022 willen we onafhankelijk zijn van LG Flowers.”

Vanaf 2022 willen we onafhankelijk zijn van LG Flowers.

Daarvoor zijn nog wat stappen te maken, maar sinds de winst van de award ziet Bloom Makery het aantal bestellingen toenemen, dus er is veel vertrouwen. “Wat wij doen, is echt uniek. Normaal gesproken zit er altijd een schakel tussen de kweker en de consument, maar de bloemen in onze webshop komen rechtstreeks uit de kas. Verser kun je het niet krijgen.”

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten