Hartje Mezelf: ‘Ontstaan uit eigen behoefte’

Hartje Mezelf: ‘Ontstaan uit eigen behoefte’

Ondanks dat het nog maar Ć©Ć©n jaar bestaat, heeft de ‘feel good’-webshop Hartje Mezelf zichzelf al goed op de kaart gezet. Ecommerce News sprak oprichter Carol Pijnacker over haar webwinkel, het eerste jaar en de plannen voor 2020.

Terwijl eerdere ideeĆ«n om een eigen winkel op te zetten steeds op niets uitliepen, wist Carol dat ze door moest zetten met dit idee toen ze wakker werd en ineens de naam ‘Hartje Mezelf‘ had bedacht. Een jaar geleden startte ze de webshop met artikelen die haar klanten een hart onder de riem moeten steken. Zoals veel andere startende webwinkeliers heeft Carol in het begin haar eigen spaargeld in de webshop moeten stoppen, maar ondertussen is het bedrijf winstgevend en draait het op zichzelf.

‘De webshop is een weerspiegeling van mezelf’

Eigenaresse Carol Pijnacker
Eigenaresse Carol Pijnacker. (Ā©Anoesjka Minnaard)

De kleurrijke artikelen zoals tietentassen, regenboog-buttons en piemelposters dragen de boodschap van Hartje Mezelf uit: we mogen allemaal wat blijer met onszelf zijn. Voor Carol zijn body positivity en self care belangrijke termen. In eerste instantie richtte de webshop zich hierop, maar uiteindelijk besloot ze dit te verbreden naar feel-goodproducten. “Eigenlijk is de webshop ontstaan omdat ik zelf zoiets nodig had. Ik kan erg streng zijn voor mezelf en deze producten herinneren me eraan dat dat niet hoeft,” aldus Carol.

De producten die op de webshop verschijnen, spreken Carol daarom dus zelf ook aan. “Als ik het leuk vind, dan vinden anderen dat vast ook. Ik heb eerder tactisch producten ingekocht, omdat ik dacht trends te moeten volgen. Die producten liepen juist niet.”

Ik dacht eerder trends te moeten volgen, maar die producten liepen juist niet.

Balans tussen groothandel en andere leveranciers

Bij het opzetten van de webshop was Carol genoodzaakt om in te kopen bij groothandels. De grote minimum-afnames en het feit dat er niet met haar werd meegedacht, stond haar tegen. “Ik wil graag lokale ondernemers steunen en koop daarom het liefst in bij Nederlandse creatieve makers.”

Nu de webshop bestellingen binnen krijgt vanuit heel Nederland, heeft ze de mogelijkheden om meer samenwerkingen met zelfstandige makers aan te gaan. “De prijzen zijn dan wel iets hoger, maar als kleine ondernemers gun je elkaar ook meer.”

Ik wil lokale ondernemers steunen en koop het liefst in bij Nederlandse creatieve makers.

Eigen producten ontwerpen en verkopen

Naast producten van zelfstandige ondernemers, zal de webshop dit jaar ook worden uitgebreid met producten die Carol zelf ontwerpt. Met meerdere diploma’s in grafisch ontwerpen heeft ze hier al een achtergrond in.

Tot nu toe vond ze het spannend om deze producten op de markt te zetten. Nu de winkel een vaste achterban van klanten heeft, krijgt ze echter meer ruimte om deze kant van haar ondernemerschap uit te breiden. “Mede door de boodschap van de webwinkel vond ik dat ik het gewoon moest gaan proberen.” In februari dit jaar ontwierp ze daarom zelf ansichtkaarten en deze waren al snel verkocht.

De webshop wordt dit jaar uitgebreid met producten die ik zelf ontwerp.

Koppeling tussen webshop en fysieke winkel

Sinds Carol ook sociale media is gaan gebruiken voor Hartje Mezelf, merkt ze dat klanten graag het gezicht achter de webshop leren kennen. Zo nu en dan plaatst ze foto’s en filmpjes van zichzelf, waar ze veel positieve reacties op krijgt. Dit jaar wil ze het inzetten van Instagram gaan optimaliseren, waarbij ze zal gaan experimenteren met productfoto’s en berichten waarin zij zelf ook te zien is. Dit moet eraan bijdragen dat de webshop persoonlijk blijft. “Klanten vinden het leuk als de webshop niet een anoniem iets is.”

Een andere stap om de webshop persoonlijker te maken is het opzetten van een tijdelijke vestiging voor Hartje Mezelf. “We willen graag meer direct contact met klanten en dit moet te bereiken zijn door een koppeling tussen de webwinkel en een fysieke winkel. De eerste stap hiernaartoe is daarom een pop-upwinkel.”

Vier kaarten, ontworpen door Carol zelf.
Vier kaarten, ontworpen door Carol zelf.
Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten