Orderchamp: ‘Al 4000 retailers op ons platform’

Orderchamp: ‘Al 4000 retailers op ons platform’

Orderchamp is een nieuwe b2b-marktplaats voor de retail. Dankzij slimme algoritmes wil het ervoor zorgen dat met name conceptstores, boetiekjes en lokale winkels hun assortiment eenvoudig kunnen uitbreiden en dat aan de andere kant groothandels en leveranciers tijd besparen en meer afnemers vinden.

Orderchamp is opgericht door een groep ondernemers die aan de wieg hebben gestaan van SEOshop, een ecommerce-platform voor het mkb. In die periode ontdekten ze dat de kracht van kleine spelers bestaat uit service en het bieden van een uniek aanbod, maar dat dit tegelijk ook de zwakte was.

‘Besloten marktplaats voorkomt onnodig beperkt aanbod’

Grote ketens hebben dat allemaal in eigen beheer. Maar verreweg de meeste retailers bestaan uit kleine familiebedrijven, winkeltjes, webshops en andere spelers die inkopen bij groothandels en leveranciers. Het opbouwen van een goed assortiment en relaties met groothandels en leveranciers kan tijdsintensief en enorm spannend zijn. Denk alleen al aan het onderhandelen over tarieven, of het continu bijhouden van nieuwe kansen voor je assortiment.

Via beurzen, allerlei websites of vaker nog: het doorbladeren van catalogussen, kun je inspiratie opdoen om je assortiment te vernieuwen. Dit is enorm tijdsintensief. Hierdoor werken veel retailers slechts met enkele leveranciers. Dat zorgt voor afhankelijkheid en soms een onnodig beperkt aanbod.

Met haar besloten marktplaats, waar vraag en aanbod in de b2b bij elkaar worden gebracht, wil Orderchamp hier verandering in brengen. Als jij dus een eigen merk of product hebt en jouw assortiment ook graag in winkeltjes in enkele grote steden zou willen aanbieden, hoef je niet meer als heuse vertegenwoordiger langs alle deuren. En andersom kun je als winkel nu via dit platform kijken of je bepaalde gaten in je assortiment makkelijk kunt opvullen.

‘Klein percentage van de markt is al een miljoenen-business’

Het platform is eind deze zomer officieel live gegaan, maar omdat de oprichters bekend zijn in het wereldje en al snel een venture capital-maatschappij hebben kunnen aanhaken, gaat het snel. Zo heeft het al een aanbod van ruim 30.000 artikelen van 400 verschillende merken. Bovendien zijn er al zo’n 4000 retailers geverifieerd, waardoor er continu deals worden gesloten.

“Voor ons is het daarom nu zaak om op te schalen”, aldus Joost Brugmans, algemeen directeur bij Orderchamp. Op den duur zouden retailers zo het hele assortiment kunnen samenstellen, al verwacht Joost in eerste instantie vooral te dienen als aanvulling. “Retailers hebben vaak een hechte band met hun leveranciers en wij zullen dat systeem niet zomaar vervangen. Maar wij kunnen perfect het assortiment uitbreiden.”

Zelfs als Orderchamp slechts als aanvulling dient, is de potentie volgens Joost enorm. “De retail bestaat voor ruim veertig procent uit kleine zelfstandigen. Als we alleen al bij alle boetiekjes in Amsterdam een deel van het assortiment kunnen leveren, is dat al een miljoenenomzet op het platform.”

‘We beginnen met Europa’

Online door een marktplaats heen klikken op zoek naar een leuke aanbieding is misschien makkelijker dan praten met tientallen vertegenwoordigers, maar is nog altijd vrij tijdsintensief. Orderchamp wil hier daarom nog iets verder in gaan. Door gebruik te maken van slimme algoritmes leert het retailers goed kennen, zodat het actief aanbevelingen kan doen voor het uitbreiden van het assortiment.

Op deze manier kun je via aanbevelingen van het platform zomaar in aanraking komen met een kleine lokale groothandel uit Portugal die exclusieve sjaaltjes heeft die precies qua kenmerken passen bij je huidige assortiment. Of kun je als leverancier actief in contact gebracht worden met nieuwe leuke winkeltjes in binnen- en buitenland. “We focussen ons eerst op Europa, maar het ultieme doel is om dit wereldwijd voor elkaar te krijgen.”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten