Ecommerce News

55% Nederlanders verkoopt via marktplaatsen

55% Nederlanders verkoopt via marktplaatsen

Meer dan de helft van de consumenten in Nederland verkoopt (tweedehands) producten of diensten via online marktplaatsen. Het gaat hierbij vooral om producten in de categorieën huis & tuin, mode en elektronica. Vrouwen verkopen vooral kleding en schoenen, terwijl mannen vaker elektronica van de hand doen.

Dat online marktplaatsen gemeengoed zijn geworden, bleek in maart van dit jaar toen al, toen de Marketplace Monitor voor het eerst uitkwam. Het bleek toen dat 54 procent van alle online productaankopen wordt gedaan via marktplaatsen en platformen zoals Bol.com, AliExpress en Blokker.

31% verkocht afgelopen jaar huis- en tuinartikel

Maar deze websites en apps zijn ook erg in trek aan de aanbodkant, want 55 procent van de Nederlandse consumenten verkoopt op deze manier nieuwe of tweedehands producten. Van alle online verkopers heeft 31 procent in de afgelopen twaalf maanden iets verkocht in de categorie huis en tuin. Ook elektronica (22 procent) en kleding en schoenen (22 procent) krijgen op deze manier een andere eigenaar.

Vrouwen verkopen vaker kleding dan mannen.

Onder vrouwen (28 procent) is met name het verkopen van kleding populairder dan onder mannen (14 procent). Omgekeerd blijkt elektronica juist vaker door mannen te worden verkocht via online marktplaatsen en platformen.

Verkochte productcategorieën online
Bron: Marketplace Monitor

Gemiddeld verkoopbedrag van kleding en schoenen: €31

De Marketplace Monitor heeft ook gekeken naar welke productcategorie nou gemiddeld het hoogste verkoopbedrag heeft. Niet geheel verrassend blijkt dat de categorie voertuigen & accessoires zijn, waarbij producten gemiddeld voor 704 euro over de toonbank gaan. Het laat hiermee andere categorieën ruimschoots achter zich, zoals kunst & antiek en sport, spel & hobby (beide 119 euro). In de elektronicarubriek geldt er een gemiddeld verkoopbedrag van 89 euro, terwijl huis- en tuinartikelen gemiddeld 80 euro opleveren. Lagere verkoopbedragen zijn te vinden bij films, muziek & boeken (38 euro) en kleding & schoenen (31 euro).

Een vijfde kiest op basis van kosten marktplaats

Uit het ecommerce-onderzoek blijkt ook dat online verkopers hun keuze voor een online marktplaats vooral maken op basis van gebruiksgemak. Ook de populariteit van het platform is een belangrijke reden, omdat dit ervoor zorgt dat zoveel mogelijk geïnteresseerde mensen hun productaanbod zien. Daarnaast kiest 22 procent van de verkopers een platform op basis van de (lagere) advertentiekosten.

Verder worden de betrouwbaarheid en het gebruiksplezier van een online marktplaats ook vaak genoemd. De kwaliteit van de klantenservice of de mogelijke verzendopties zijn de minst genoemde motieven.

Deel dit artikel
Onze redactie

Geschreven door

Onze redactie

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten