50% Nederlanders ontvangt pakket te laat

50% Nederlanders ontvangt pakket te laat

Voor maar liefst 50 procent van de Nederlanders liep een pakketje de afgelopen drie maanden vertraging op. Bovendien zegt ruim 70 procent van de consumenten onlangs een negatieve bezorgervaring te hebben gehad.

Dat blijkt uit onderzoek van verzendplatform Sendcloud onder ruim 1.000 respondenten. Een jaar geleden wees ander onderzoek uit dat ruim een kwart van de bestellingen te laat kwam. Dat veel consumenten hun pakje later krijgen, heeft waarschijnlijk te maken met het nijpende personeelstekort.

1 op 5 pakketjes een dag later

Het merendeel van de vertraagde pakketjes kwam één dag later (22 procent), maar in een enkel geval moesten consumenten meer dan 4 dagen op hun bestelling wachten (8 procent).

40% ontving pas melding na het bezorgmoment.

De meerderheid van de klanten ontving bericht van de vertraging (86 procent). Voor maar liefst 40 procent kwam de melding echter pas na het verwachte bezorgmoment.

Ruim 70% heeft negatieve bezorgervaring

Bovendien zegt meer dan 70 procent de afgelopen drie maanden een negatieve bezorgervaring te hebben gehad. Dit kwam meestal door vertraging (42 procent) of levering op een ander tijdstip dan afgesproken (28 procent). In andere gevallen werd het pakketje op een onveilige plek bezorgd (12 procent) of was deze beschadigd (11 procent).

12% orders bleek niet op voorraad

Het is dan ook geen verrassing dat 1 op de 8 consumenten baalt van het gebrek aan flexibele bezorgopties. Daarbij kun je denken aan het aanpassen van het bezorgmoment of afleveradres na verzending. Met name jongvolwassenen zijn hiervoor te porren, bleek al uit eerder onderzoek van Sendcloud.

1 op 8 consumenten wil flexibele bezorging.

Verder is opvallend dat voor 12 procent van de consumenten een product na bestelling niet op voorraad bleek te zijn.

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten