Ecommerce News

38% grootste ecommerce-bedrijven komt uit Europa

38% grootste ecommerce-bedrijven komt uit Europa

Van ’s werelds 250 grootste ecommerce-bedrijven hebben er 95 hun hoofdkantoor in Europa. Dat zijn er drie meer dan in Noord- en Zuid-Amerika samen en aanzienlijk meer dan in Azië. Binnen ons continent heeft Duitsland de meeste hoofdkantoren.

Dat blijkt uit een nieuwe lijst van ECDB, een Duitse bekende uitgever van onderzoeken over ecommerce. De cijfers werpen een nieuw licht op de machtsverhoudingen tussen verschillende continenten als het gaat om ecommerce.

Hoofdkantoren binnen Europa

Europa heeft met 95 hoofdkantoren van de 250 grootste ecommerce-bedrijven in de wereld een aandeel van 38 procent. Noord- en Zuid-Amerika volgen met 92 hoofdkantoren (37 procent). En Azië blijft achter met 57 kantoren (23 procent). In Australië en Oceanië zitten zes hoofdkantoren van de grootste ecommerce-bedrijven, terwijl er geen bedrijven in Afrika gevestigd zijn.

Duitsland heeft het grootste aantal hoofdkantoren in vergelijking met andere Europese landen

Duitsland is duidelijk de koploper in Europa, met 22 hoofdkantoren. Denk bijvoorbeeld aan Otto, Zalando en About You. Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk volgen, met elk 17 hoofdkantoren. In Rusland zitten acht hoofdkantoren. Nederland en Zwitserland hebben elk 5 hoofdkantoren.

Ecommerce meer geconcentreerd in China

Als we kijken naar het aantal hoofdkantoren per land, is de Verenigde Staten de koploper. Hier zijn 80 van de 250 hoofdkantoren gevestigd, bijna een derde. In China zitten maar 17 hoofdkantoren, evenveel als in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Dit terwijl de Chinese ecommercemarkt zo enorm is. Het laat zien dat de markt meer geconcentreerd is dan de markt in de VS en Europa.

‘De lijst onthult hotspots voor hoofdkantoren, terwijl de ecommerce-omvang wordt genegeerd’

Volgens ECDB legt de locatie van een bedrijf de basis voor het succes, aangezien infrastructuur en de beschikbaarheid van middelen een cruciale rol spelen. “Deze kijk op ecommerce-spelers onthult echter hotspots voor de hoofdkantoren, terwijl de werkelijke omvang van ecommerce wordt genegeerd.”

Uit navraag bij ECDB blijkt dat Europa niet vertegenwoordigd is in de top 10 van grootste wereldwijde ecommerce-bedrijven, die wordt aangevoerd door Alibaba Group, gevolgd door Amazon. Zes van de bedrijven in de top 10 komen uit Azië, vier uit de Verenigde Staten. De Otto Group is de eerste Europese naam op de lijst, op positie 19.

Amazon aanvoerder binnen Europese markt

Amazon illustreert dit verschil ook goed: het in de VS gevestigde bedrijf is niet alleen marktleider in het thuisland, maar domineert ook veel van de grootste Europese ecommerce-markten, ongeacht het aantal hoofdkantoren van andere grote ecommerce-spelers dat daar gevestigd is.

Uit eerder onderzoek van RetailX bleek ook al dat minder dan de helft (49 procent) van de duizend grootste online verkopers in Europa een hoofdkantoor op het continent heeft. Een groot aandeel van de grootste verkopers komt dus uit buiten Europa.

Deel dit artikel
Arjan

Geschreven door

Arjan

Arjan van Oosterhout levert sinds het voorjaar van 2023 bijdragen aan Ecommerce News. Hij schrijft nieuwsartikelen voor de website op freelance basis.

Alle artikelen van Arjan

Gerelateerde berichten