Ecommerce News
menu
lightspeed ecommerce

23 miljoen online aankopen retour

23 miljoen online aankopen retour

Jaarlijks sturen Nederlanders zo’n 23 miljoen online aankopen weer terug naar de webwinkels. Vooral als het gaat om kleding, gaan pakketjes vaak weer retour. De belangrijkste reden: de aankoop voldoet niet aan de verwachting.

Dat wij een land van retouren zijn is al langer bekend. De meest recente cijfers tonen aan hoe de situatie nu is. En dat is dat 7 procent van alle online bestellingen in Nederland gedeeltelijk of volledig werd geretourneerd. Dat komt neer op bijna 23 miljoen retouren in het afgelopen jaar.

Aankopen voldoen vaak niet aan de verwachting.

In de categorie fashion (kleding, schoenen en modeaccessoires) ging zelfs één op de drie bestellingen weer terug naar de desbetreffende webwinkel. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek van Multiscope onder meer dan drieduizend Nederlanders. Ook vervoermiddelen en accessoires werden vaak (10 procent) teruggestuurd, gevolgd door elektronica (9 procent) en huis- en tuinartikelen (7 procent).

Volgens de onderzoekers is de belangrijkste reden voor de retouren dat de online aankopen niet voldeden aan de verwachtingen.

Vier pakketjes per persoon retour

Het is overigens niet een kleine groep die verantwoordelijk is voor de teruggestuurde pakketjes. Vorig jaar stuurde bijna de helft (46 procent) van de online shoppers één of meerdere bestellingen terug. Zij retourneerden gemiddeld bijna vier pakketjes per persoon.

46% van online kopers stuurden wat terug.

Verschillende versies bestellen en thuis kiezen

Zoals gezegd is de meest genoemde reden voor een retour dat de bestelling niet voldeed aan wat de klant ervan had verwacht. Dit was in 43 procent van de gevallen zo. Een andere veelgehoorde reden (21 procent) was dat de klant meerdere versies van een product bestelde om vervolgens thuis te kunnen kiezen tussen de verschillende maten of kleuren.

Daarnaast gaf 17 procent aan dat de maat niet goed was en dat de aankoop om die reden retour ging.

Online aankopen retour

Tags

Reacties

Henoch

Henoch

Hoofd- en eindredacteur. Houdt niet van taalfouten.

Bekijk alle berichten van Henoch