Combined Shape menu
Spraakassistentie in ecommerce

11 SEO-tips voor voice search

De spraakassistent is in opkomst. Slimme apparaatjes of ingebouwde smartphone-tools die je informatie geven op basis van wat je hun vraagt. Leuk voor de consument, maar hier liggen natuurlijk ook voorbeelden voor jou als ondernemer.  Maar hoe optimaliseer je je website voor voice search?

Je website optimaliseren voor zoekmachines zoals Google is een hele klus, waarbij dé toverformule om je website op de beste positie te krijgen niet bestaat. Google heeft in de loop der jaren heel wat tips gegeven over hoe je je website SEO-vriendelijk kan maken, maar het houdt ook nog heel veel geheim. Er zijn honderden factoren die de ranking beïnvloeden en dagelijks zijn SEO-experts ermee bezig om de puzzel te ontrafelen.

Voor voice search is dit eigenlijk niet anders. Het bedrijf Backlinko onderzocht de rol van elf potentiële rankingfactoren op voicesearch-resultaten. Eén van de bevindingen is dat snel ladende websites een voorsprong hebben in de resultaten. De gemiddelde voice-searchresultaatpagina laadt in 4,6 seconden, wat 52 procent sneller is dan de gemiddelde pagina.

Https-websites domineren de voice-searchresultaten in Google. Sterker nog, zeven op de tien pagina’s die worden getoond na een zoekopdracht per stem zijn beveiligd met https. Op de desktop ligt dit percentage rond de 50 procent.

Houd de informatie kort en bondig

Wat ook helpt is om de informatie die je verschaft kort en bondig te houden. Backlinko ontdekte dat het gemiddelde voice-searchresultaat slechts 29 woorden lang is. “Als jij je content optimaliseert om te ranken in Google Home of Google Assistant, maak je antwoordsnippet dan zo kort mogelijk, terwijl je nog steeds een duidelijk en volledig antwoord op de vraag geeft”, zo raadt het bedrijf aan. Het schrijven van simpele en gemakkelijk te lezen teksten helpen ook goed. Zo is het gemiddelde voice-searchresultaat geschreven op het niveau van een derdejaarsscholier.

Dat wil echter niet betekenen dat jouw pagina’s, waarop de mogelijke antwoorden staan, weinig woorden moeten bevatten. Volgens research van Backlinko blijkt een voice-searchresultaatpagina gemiddeld 2.312 woorden te tellen. “Daarom lijkt het erop dat Google haar antwoorden op stemgestuurde vragen haalt uit pagina’s met veel content.”

Wellicht een opvallende ontdekking is dat schema.org-markup waarschijnlijk geen grote rol speelt in de ranking. Zo’n 36 procent van de resultaten kwam van pagina’s dat deze opmaak voor gestructureerde data gebruikt, terwijl het wereldwijde gemiddelde maar een paar procentpunt lager ligt.

Hoge domeinrating helpt

Het hebben van een website met autoriteit kan helpen met de ranking in de voice-searchresultaten. Dergelijke domeinnamen produceren significant meer resultaten dan domeinen zonder autoriteit. De gemiddelde domein-rating (via Ahrefs) van een voice-searchresultaat was 76,8.

Ook blijkt dat content met een hoog niveau van sociale betrokkenheid het beter lijkt te doen bij voice search. Zo had het gemiddelde voice-searchresultaat meer dan 1100 Facebook-shares en 44 tweets.

Webwinkels hoeven niet allerlei losse pagina’s aan te maken, willen ze scoren in zoekopdrachten die worden gedaan via slimme assistenten. “We ontdekten dat erg weinig voice-searchresultaten de exacte zoekopdracht in hun titel-tag hadden staan. Daarom denken wij dat het aanmaken van individuele pagina’s voor elke voice-searchopdracht geen effectieve SEO-strategie is.”

Mocht je nu al een heel uitgekiende SEO-strategie hebben voor de ouderwetse desktop, dan pluk je daar misschien ook wel de vruchten van bij stemgestuurde zoekopdrachten. Content die namelijk hoog scoort in de resultaten op de desktop, doet dat ook bij voice-searchopdrachten. Zo’n 75 procent van die resultaten zit ergens in de top drie op desktops.  En ook het verschijnen in een snippet in Google zal je hoogstwaarcshijnlijk geen windeieren leggen. Zo blijkt dat 40 procent van alle Google Home- of Google Assistant-antwoorden uit zo’n snippet komt.

In Amerika is het al mogelijk om allerlei producten te bestellen via Google Home:

Tags

Verder lezen

Reacties