menu

YourHanger verovert onontdekte niche

YourHanger verovert onontdekte niche

YourHanger is eigenlijk een spin-off van Hooks Creative, dat kledinghangers verkoopt aan grote internationale retailers. Toen medeoprichter Arjan Kaan concludeerde dat er op de consumentenmarkt nog niemand actief was in deze niche, besloot hij samen met zijn compagnon in dit gat te springen.

Met haar webshop bedient YourHanger een zeer brede doelgroep, zowel qua levensfase als bestedingspatroon. “We richten ons op mensen die normaalgesproken bij Ikea bestellen, maar we hebben ook klanten uit de Quote 500.” Arjan vertelt dat YourHanger vrij veel voetballers tot haar klantenkring mag rekenen, die met gemak duizenden euro’s uitgeven aan kledinghangers.

‘Orders lopen uiteen van 25 euro tot 12.500 euro’

Vanwege de grote segmentatie lopen de orderwaardes ook enorm uiteen. Waar de ene klant tien hangers bestelt voor 25 euro kan de bestelling erop honderden hangers bevatten en een waarde van ruim 12.500 euro vertegenwoordigen. Hoewel die laatste groep voor YourHanger het meest interessant is, blijft het bedrijf ook de goedkopere hangers aanbieden om hiermee de hele consumentenmarkt te kunnen bedienen. “Onze focus ligt vanwege de betere marge wel op het hogere segment.”

Ook het buitenland biedt veel kansen.

Tot dusver heeft YourHanger – dat volgende maand twee jaar bestaat – een kleine vierduizend orders verwerkt. Winstgevend is het bedrijf hiermee nog niet, maar dat is in deze fase ook nog niet van belang. “Uiteindelijk willen we wel opschalen. Vooral in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Engeland zien we volop mogelijkheden voor ons concept. Maar dit willen we niet doen voordat we voldoende vlieguren in eigen land hebben gemaakt.”

‘Consumentenmarkt is relatief nieuw voor ons’

Arjan legt uit dat hij en zijn compagnon doorgewinterde b2b-verkopers zijn, maar dat de consumentenmarkt nog relatief nieuw voor hen is. “Zolang we hier nog regelmatig leermomenten hebben, gaan we ons niet actief richten op andere markten.” Zo ondervonden de heren dat de producten trendgevoeliger zijn dan ze hadden verwacht, waardoor ze nu minimaal drie keer per jaar een nieuwe collectie lanceren.

Anderen hebben maar een fractie van ons aanbod.

YourHanger mag dan niet actief nieuwe markten aanboren, een kleine tien procent van de orders komt al uit het buitenland, hoofdzakelijk uit Duitsland en Engeland. Arjan legt uit dat er ook op internationaal niveau (nog) geen speler is die zich volledig focust op de verkoop van kledinghangers. “Voor anderen is het slechts een bijproduct, waardoor ze maar een fractie hebben van ons aanbod.”

In de afgelopen twee jaar heeft YourHanger een assortiment opgebouwd van ruim 250 verschillende hangers. In totaal heeft het een voorraad van zo’n 250.000 kledinghangers. “Standaardhangers kunnen we binnen een werkdag leveren en als er bijvoorbeeld een logo op moet, dan duurt het een weekje langer.”

‘Onze markt is enorm groot’

Consumenten maken nauwelijks gebruik van de optie om de hangers te personaliseren, maar voor het mkb – waar YourHanger zich ook op richt – is het een belangrijke feature. “We leveren onder meer aan interieurbouwers en horecagelegenheden en vooral die laatste groep vindt het fijn om er een eigen draai aan te geven. Ook werken we sinds kort samen met kleding(web)winkels, die de hangers in hun assortiment opnemen.”

Met zo veel verschillende doelgroepen is de markt voor kledinghangers volgens Arjan groot. “Iedereen gebruikt ze: van huishoudens tot horecagelegenheden en retailers. Tel daarbij op dat het aanbod van anderen vaak niet verder komt dan hout, wit of zwart.” De potentie voor YourHanger is hierdoor naar eigen zeggen enorm. “Zodra de Nederlandse markt geen geheimen meer voor ons heeft, gaan we graag ontdekken wat er op internationaal vlak mogelijk is.”

YourHanger
YourHanger verkoopt ook klerenhangers voor in de babykamer.

Tags

Reacties

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda