lightspeed ecommerce

XXL Nutrition: ‘1500 orders is voor ons een gemiddelde dag’

XXL Nutrition: ‘1500 orders is voor ons een gemiddelde dag’

Waar veel spelers in de sportbranche nu marktaandeel inleveren, groeit XXL Nutrition onverminderd door. Het geheim? “We creëren niches in een algemene markt”, aldus eigenaar René van der Zel, die met z’n shop ook dit jaar weer twintig procent verwacht te groeien.

XXL Nutrition werd eind 2004 opgericht als bijverdienste, nadat René zijn splinternieuwe BMW Cabrio na een mislukte drift total loss reed. “Niet alleen al m’n spaargeld zat in die auto, ik had ook geld geleend via m’n werk.” Om zijn schuld af te betalen, besloot René de eiwitpoeders die hij voor eigen gebruik uit Duitsland haalde hier te verkopen. “De garage stond toch leeg, dus daar kon ik de producten opslaan.”

De eerste vijf jaar puur organisch gegroeid

René verkocht deze eiwitten al aan bevriende bodybuilders die aan wedstrijden deden. Via de webshop wilde hij een groter publiek bereiken. Met een startkapitaal van vijfduizend euro – geleend van zijn ouders – kocht hij enkele soorten eiwitpoeders, creatine en aminozuren whitelabel in. De webshop maakte hij vervolgens zelf met behulp van het boek ‘Frontpage voor Dummies’.

Al snel 30 tot 40 orders per dag.

“Terugkijkend was het een verschrikkelijk lelijke site, maar het werkte”, lacht René, die inmiddels gebruikmaakt van Magento 2. Ondanks dat het destijds niet gebruikelijk was om sportsupplementen online te kopen, had René al na enkele maanden zo’n dertig tot veertig orders per dag. En dat zonder online te adverteren. “De eerste vijf jaar groeiden we door mond-tot-mondreclame, zichtbaarheid in de sportscholen en de samenwerking met populaire bodybuildersforums.”

‘We creëren niches in een algemene markt’

Inmiddels zet René vol in op online marketing, vooral omdat de concurrent dit doet, maar ook zonder marketinginspanningen zou XXL Nutrition volgens hem voldoende potentie hebben. “Het succes komt mede door onze positionering. Toen ik XXL Nutrition oprichtte, had je twee stromingen: spelers die dure producten importeerden uit Amerika en de prijsstunters. Met mijn eigen label combineer ik kwaliteit en betaalbaarheid.”

Vertrouwen is essentieel in onze branche.

XXL Nutrition gaat naar eigen zeggen verder dan de gemiddelde aanbieder van voedingssupplementen. “Vertrouwen is essentieel in onze branche, daarom testen wij onze producten al jaren in een laboratorium. Dit lijkt misschien overdreven, maar in de bodybuildingwereld telt elke gram. Klanten moeten volledig op onze producten kunnen vertrouwen.”

Daarnaast besteedt René veel aandacht aan de vormgeving van de artikelen. “Ik vind het belangrijk dat de verpakking past bij de uitstraling van het product. De natural-lijn trekt bijvoorbeeld heel andere sporters dan de monsterlijn.” Door elke lijn te voorzien van een passend design, kan René beter de verschillende doelgroepen aanspreken. “Ik probeer zo veel mogelijk niches te creëren in een algemene markt.”

De website van XXL Nutrition
De verpakking wordt aangepast aan de uitstraling van het product.

‘De veranderende markt werkt in ons voordeel’

Deze markt is in de afgelopen jaren aardig veranderd, wat volgens René alleen maar in zijn voordeel werkt. “In onze beginjaren trokken sportscholen een bepaald type publiek. Inmiddels is het meer mainstream, waarmee de doelgroep groter wordt en wij makkelijker kunnen groeien.” De ‘keerzijde’ hiervan is wel dat XXL Nutrition nu ook sporters trekt die meer hulp nodig hebben.

“Als je uit de bodybuilderswereld komt, heb je weinig begeleiding nodig. Maar we zijn er ook voor de recreatieve sporter die niet weet welke van de zeventien eiwitten het meest geschikt is”, zegt René. Hij is dan ook druk bezig met de ontwikkeling van een tool om sporters te helpen bij hun keuze. Ook worden er momenteel video’s opgenomen waarin wordt ingegaan op enkele belangrijke thema’s tijdens het sporten.

Toenemende interesse vanuit het buitenland

Op een gemiddelde dag verwerkt XXL Nutrition 1500 orders, waarvan tachtig procent afkomstig is van consumenten. De focus ligt nu (nog) op Nederlandse sporters, maar het bedrijf wint steeds meer terrein in het buitenland. “Zo’n veertig procent van de bestellingen komt uit het buitenland, voornamelijk uit Europa, maar we signaleren ook een toenemende interesse vanuit Azië.”

Vooral in Frankrijk zien we nu mogelijkheden.

René vindt het prettig om gelijkmatig uit te breiden. Voordat hij de Aziatische markt gaat veroveren, wil hij daarom eerst zijn marktaandeel in Europa vergroten. Vooral in Frankrijk ziet hij mogelijkheden, aangezien er hier nog geen dominante partij aanwezig is. “Een extern bedrijf gaat onze producten daar vermarkten en distribueren.”

Jaarlijks twintig procent groei

XXL Nutrition heeft al jaren een stabiele groei van zo’n twintig procent. Hoewel de sportscholen gesloten waren, verwacht René voor 2021 eenzelfde stijging. “De eerste vier maanden hebben we evenveel orders verwerkt als dezelfde periode vorig jaar, terwijl de sportscholen toen drie van de vier maanden open waren. Nu zij hun deuren weer mogen openen, staat niets ons in de weg om een recordomzet te draaien.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten