Wie volgt De Drie Dwaze Dagen op?

Wie volgt De Drie Dwaze Dagen op?

Afgelopen woensdag begonnen voor de allerlaatste keer de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf. De uitverkoopdagen, met soms hysterische taferelen, werden in 1984 geïntroduceerd maar zouden nu niet meer bij de huidige strategie van het warenhuis passen. Een mooi moment om met jouw webwinkel je eigen uitverkoopdagen te organiseren?

De Bijenkorf heeft aangegeven na deze editie van de Drie Dwaze Dagen te stoppen met dit uitverkoopmoment. Het zou niet langer passen in het imago dat het warenhuis wil creëren. Het wil zich positioneren in een luxer marktsegment en stunten met prijzen past daar niet bij.

1 à 2 maandomzetten binnenharken in 3 dagen
Enerzijds is zoiets natuurlijk goed te begrijpen, maar anderzijds kun je ook je vraagtekens erbij zetten. Het was een iconische marketinguiting en trokken online en in de winkels zo’n twee miljoen(!) bezoekers. Volgens het NRC Handelsblad waren de drie dagen erg lucratief voor de Bijenkorf, dat in die 72 uur één tot twee reguliere maandomzetten zou binnenharken. “Bovendien trekt het koopjesfestijn klanten die normaal níét bij de Bijenkorf shoppen – en welke winkel wil nu geen mensen buiten zijn doelgroep aantrekken?”

De Schoen6daagse
Dat zijn cijfers waar elke webwinkelier waarschijnlijk voor zou tekenen. Het is dan ook niet zo gek om te bedenken dat in de loop der jaren diverse ecommerce-players soortgelijke uitverkoopdagen hebben georganiseerd. Zo heeft Intreza de Schoen6daagse. Zes dagen lang krijgen klanten 50 procent korting op elke tweede artikel uit de selectie, die bestaat uit meer dan tweeduizend items. Online wordt de actie ook gehouden en daar wordt dan ook gratis verzending bij aangeboden. Intreza.nl is het overkoepelende online schoenenplatform van retailbedrijf Macintosh, dus ook diens andere merken (zoals Dolcis, Invito, Scapino, Manfield en Pro Shoes) doen mee met deze verkoopdagen.

De Bulk 10-Daagse
En Bol.com houdt meerdere keren per jaar de Bulk 10-Daagse, waarbij in diverse productcategorieën fikse kortingen worden gegeven, naar eigen zeggen “tot wel 60 procent”. Spelcomputers, smartphones, boeken, spelletjes, maar ook schoonmaakmiddelen en keukenapparatuur worden tijdens deze anderhalve week tegen verlaagde prijzen aangeboden.

https://youtu.be/tK2UIkm4T3g

Wat nu als je als webwinkelier zelf zo’n uitverkoopmoment wilt creëren? Hoe pak je dat aan, hoe noem je het en waar moet je op letten?

Eigenlijk geen uitverkoop
Misschien is het sowieso handig om te weten dat het, in ieder geval in het val van de Bijenkorf, niet om een echte uitverkoop gaat. De artikelen voor de Drie Dwaze Dagen werden altijd speciaal voor het evenement ingekocht, het is dus niet zo dat het warenhuis producten die het nog had liggen in het magazijn eventjes in de uitverkoop deed.

Als je de opvolger van de legendarische Drie Dwaze Dagen wilt lanceren, of je wilt gewoon net zoiets als de Bulk 10-Daagse of de Schoen6daagse doen, wat marketingtechnisch heel wat voordelen, imagebuilding, exposure en goodwill kan opleveren, dan moet je allereerst beginnen met een naam.

Allitererende Actie-Aanduiding
De Drie Dwaze Dagen. Bol.com Bulk 10-Daagse. Intreza Schoen6daagse. Spreek deze uitverkoopdagen eens hardop uit en je merkt al snel: alliteratie is blijkbaar het toverwoord. Herhaal een bepaalde klank, zodat het lekker bekt. Fonq zou bijvoorbeeld de Vier Fantastische Dagen kunnen organiseren. Of Coolblue zou meerdere keren op één dag in het jaar het Crazy Kortings-Kwartiertje kunnen doen. Het is in ieder geval belangrijk dat je iets unieks verzint en het is daarbij handig om de duur van je uitverkoopmoment ook in de naam op te nemen (zie wederom de Drie Dwaze Dagen, de Bulk 10-Daagse en de Schoen6daagse).

Wat biedt jouw uitverkoopmoment aan?
Als je eenmaal een mooie naam hebt verzonnen, moet je er ook iets omheen verzinnen. Wat houden de dagen die je zojuist hebt bedacht precies in? Wat bied je je klanten aan? Strooi je met kortingen? Geef je 50% korting op het tweede artikel? Is bij aankoop van twee producten de derde gratis? Laat je iemand iets met een gigantische korting bestellen als hij tijdens de actieperiode een vriend of familielid een betalende klant laat worden?

In principe kun je het zo gek verzinnen als je het zelf wil. Probeer wel uit te vogelen wat zo’n marketingstunt je zou kosten. Niet alleen qua marge die je wellicht misloopt, maar ook qua marketingkosten, tijd, extra werknemers die je wellicht erop moet zetten, et cetera. Zorg ervoor dat het je al die moeite, tijd én geld waard is!

Kies het juiste moment
Heb je de basis van je marketingactie vastgesteld, dan kun je langzaamaan beginnen met het onder de aandacht van je kortingsdagen. Plan deze strategisch aan. Start je je dagen vlak voordat je van collectie wisselt, lanceer je ze juist in een vakantieperiode of laat je ze samengaan met een andere belangrijke dag of festiviteit voor je doelgroep?

Ook iets om je af te vragen: kondig je de dag(en) vanuit het niets aan, waarbij het misschien slechts een paar dagen duurt voordat het plaatsvindt? Of laat je je (potentiële) klanten al veel langer van te voren weten dat jouw eigen variant op de Drie Dwaze Dagen eraan zit te komen? Wat je hierin besluit, is afhankelijk van verschillende factoren. Als jij met jouw webwinkel bijvoorbeeld producten verkoopt waarvan consumenten sowieso altijd wel even wachten met aankopen (bijvoorbeeld grote Ultra HD 4K-televies), kan het slim zijn om jouw dagen ver van te voren aan te kondigen. Consumenten kunnen dan denken: “Hmm, ik wilde eigenlijk al die ene 52 inch-tv kopen, maar als webwinkel X volgende maand met die kortingsdag komt, dan wacht ik nog wel tot dan en koop ik het bij webwinkel X”. Het hangt dus sterk af van wie jouw doelgroep is, wat voor producten je verkoopt en welke tijd van het jaar het is (is het rustig in de winkels, is het net voor de feestdagen, et cetera).

Laat het groeien
Mocht je je eigen kortingsdagen hebben georganiseerd, verwacht dan niet gelijk dat je net als de Bijenkorf twee maandomzetten binnenharkt. Zo’n marketinguiting moet groeien. Houd het dus niet bij iets eenmaligs, maar laat het regelmatig terugkomen. Dat kan elk jaar op een vaste dag zijn, maar natuurlijk ook één keer per jaar op een nog nader te bepalen datum (lekker mysterieus!). Of je doet het meerdere keren per jaar, bijvoorbeeld als aankondiging van de zomer- en wintercollectie.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten