menu

Wereldwijde ecommerce dit jaar 1,69 biljoen euro waard

De wereldwijde ecommerce-industrie zal dit jaar de grens van 1,69 biljoen euro (dat zijn elf nullen na de komma) bereiken. En richting het jaar 2020 zal de groei met dubbele cijfers doorzetten, zodat over vier jaar de wereldwijde ecommerce-omzet 3.6 biljoen euro zal bereiken. En dat hebben we vooral te danken aan de Chinezen.

De voorspellingen komen van een rapport van eMarketer, dat keek naar hoe de ecommerce zich wereldwijd ontwikkelde en wat de verwachtingen zijn voor de komende jaren. Online verkopen (reizen, restaurants en event-tickets worden niet meegerekend) zullen volgens het onderzoeksbedrijf dus 1,69 biljoen euro waard zijn dit jaar. De online retail zal naar verwachting met 23,7 procent groeien dit jaar, terwijl de totale retailmarkt met ‘maar’ 6 procent zal toenemen.

Aandeel ecommerce stijgt

Hiermee is ecommerce goed voor 8,7 van de totale retailomzet op aarde. De komende jaren zal het aandeel van ecommerce in de totale retail alleen maar groter worden. Van 8,7 procent dit jaar naar bijna 15 procent in 2020.

Bron: eMarketer
Bron: eMarketer

De regio van Azië en Oceanië zal naar alle waarschijnlijkheid ’s werelds grootste ecommerce-markt blijven de komende jaren, met omzetten die dit jaar nog de 882 miljard euro overschrijden en meer dan verdubbelen tot 2,4 biljoen euro in 2020. De regio kent ook de grootste groei in ecommerce, met een stijging van 31,5 procent voor alleen al dit jaar. Door een groter wordende middenklasse, een grotere mobile- en internetpenetratie, groeiende concurrentie van ecommerce-spelers en een verbeterde logistiek en infrastructuur zal ecommerce in deze regio alleen nog maar verder groeien de komende jaren.

China domineert de ecommerce-markt

Het leeuwendeel van de ecommerce-omzet komt uit China, waar dit jaar voor 794 miljard euro online verkocht gaat worden. Dat is dus bijna de helft (47 procent) van alle verkopen wereldwijd!

Tags

Reacties