menu

Webwinkels, target op de hete nachten!

Van oudsher geldt het adagium dat webwinkels extra omzet kunnen verwachten op regenachtige en koude dagen, omdat veel mensen dan thuis achter de pc of laptop kruipen. Maar uit onderzoek blijkt dat die veel te hete zomernachten juist óók goed zijn voor extra website-bezoekers. Stuur jij om elf uur ’s avonds al extra tweets en nieuwsbrieven?

Ook de komende dagen wordt het weer tropisch warm. Veel mensen kiezen er dan voor om niet langer binnen te zitten, maar juist lekker uitgebreid te gaan barbecueën, in het park te liggen of een terrasje op te zoeken.

Warm weer vaak niet gunstig voor webwinkels

En dat is eigenlijk zelden gunstig voor de webwinkels, want wie gaat er op zulke momenten online shoppen? Vroeger gold deze filosofie nog meer dan nu, omdat men toen echt achter een pc of laptop moest kruipen om iets via het internet te bestellen. Tegenwoordig kunnen consumenten in principe ook gewoon vanaf het terras of vanuit het park online shoppen, omdat ze hun mobieltje bij zich hebben.

Toch is het warme weer vaak niet gunstig voor de bezoekersaantallen en omzetcijfers van webwinkels, met enkele uitzonderingen – zoals shops die barbecues of parasols verkopen – daargelaten. Lekker weer betekent veel buiten, betekent minder tijd en aandacht voor webwinkels.

19% meer internetverkeer tijdens hittegolf

Adtech-bedrijf The Trade Desk analyseerde het online verkeer en de click-through-ratio van online advertenties in het Verenigd Koninkrijk tijdens de hittegolf van vorig jaar, van 17 tot en met 22 juni. En wat bleek? Het internetverkeer ’s nachts was die periode 19 procent hoger dan in dezelfde periode vier weken eerder.

Nu is de kans natuurlijk groot dat mensen die nog laat op de avond aan het internetten zijn waarschijnlijk eerder een serie, kattenfilmpjes of ander entertainment bekijken, maar ze nemen wellicht ook net wat meer de tijd om die ene commerciële Instagram-post of Facebook-advertentie te bekijken.

Person looking at smartphone in the dark

‘Mensen grijpen mobiel als ze niet kunnen slapen’

Volgens Sacha Berlik van The Trade Desk, worden externe factoren zoals het weer vaak over het hoofd gezien als merken en retailers hun marketinguitgaven toewijzen. “Hittegolven bieden de perfecte gelegenheid voor merken om een publiek van verveelde en gefrustreerde consumenten te bereiken met behulpzame of inspirerende content”, zegt ze. “Zoveel mensen wenden zich tot hun telefoons of laptops wanneer ze door het warme weer maar niet kunnen slapen.”

Zij zegt er niet aan te twijfelen dat adverteerders die flexibel zijn en wat budget opzij zetten om het onverwachte te omarmen er nog profijt van gaan krijgen deze zomer. Nu hoef je heus niet duizenden euro’s aan Google- of Facebook-advertenties in te kopen om te profiteren van de alsmaar malende consumenten, je kan natuurlijk ook je socialmedia-beleid wat aanpassen aan de warme dagen.

Heb je er bijvoorbeeld wel eens aan gedacht om nog wat tweets eruit te sturen om elf uur ’s avonds (wat bijvoorbeeld makkelijk kan met gratis diensten als Buffer of Twuffer)? Of om je nieuwsbrief in plaats van acht uur ’s morgens eens tegen middernacht te versturen? Grote kans dat er met dit soort dagen heel wat mensen in hun bed liggen met de mobiel in de hand. En dan hebben ze genoeg tijd en aandacht om je nieuwsbrief eens goed door te spitten, je shop te bezoeken of op die ene link te klikken!

Tags

Reacties