menu

Waarom je aansluiten op een vergelijkingssite?

Wat zijn de ontwikkelingen binnen de vergelijkersmarkt en waarom zou je jouw webwinkel plaatsen op een site die ook gewoon zijn traffic uit Google haalt? Levi van Wijngaarden, Country Manager van Vergelijk.nl, legde dat gisteren haarfijn uit tijdens de tweede Webshop Wednesday in Utrecht, die in de kantine van de vergelijkingssite zelf plaatsvond.

Een vergelijkingssite haalt toch ook gewoon zijn traffic uit Google? Het percentage zakt maar het overgrote deel komt ook bij Vergelijk.nl inderdaad uit die zoekmachine. Als je zelf met Adwords overweg kunt, waarom zou je dit dan door een vergelijkingssite laten doen? Op het hoofdkantoor van Vergelijk.nl in hartje Utrecht vertelde Levi van Wijngaarden aan een man of zestig waarom de meeste webwinkels die dit kunnen, dit toch zouden moeten overwegen.

Eigenlijk is het antwoord vrij simpel. Omdat webwinkels waarschijnlijk niet snel bereid zijn veel meer voor een klik van een vergelijker dan voor Adwords te betalen, is de CPC-prijs bij Vergelijk.nl kostenneutraal. Vergelijk.nl heeft hier wel inkomsten mee, maar deze vallen direct weg tegen de inkoopkosten van die klik. De winst zit hem ook niet in de CPC- of CPS-inkomsten maar in advertenties en inkomsten uit leveranciers en merken. Die kunnen op de website ruimte inkopen, vergelijkbaar met een display in een stenen winkel. Voor webwinkels met goed vergelijkbare artikelen kan een vergelijkingssite dus een makkelijke manier zijn om je volumes in bezoekers (en klanten!) flink op te schroeven.



De presentatie werd vervolgens al snel interactief, soms lekker direct (wat doen jullie met al die  data van klanten?!) en met prachtige eerlijke antwoorden van Levi op de fouten die in het verleden wel eens bij Vergelijk.nl gemaakt zijn. Het redesign en de gevolgen daarvan en hoe je hier als webwinkel je voordeel mee kunt doen kwam goed aan bod, wat voor mensen zoal een vergelijkingssite gebruiken, en hoe Vergelijk.nl eigenlijk aan alle data, reviews en productinformatie komt.

Die bezoekers, zijn echte mensen…
Naast de branche-info en antwoorden op de vele vragen komen er bij zo’n presentatie dan soms echt leuke anekdotes langs. Zo wil Vergelijk.nl zich bewuster zijn dat ze soms praten over impressies, pageviews, bezoekers en traffic maar dat we het wel gewoon nog over mensen hebben! Om dit meer duidelijk te maken is er besloten om alle medewerkers een bestelling zelf te laten bezorgen. “Ik was de eerste die ging,” aldus Levi tijdens zijn presentatie. “En daar sta je dan, met een pakketje en bosje bloemen. Als de deur dan opengaat zie je dat mensen best verrast zijn. Ik heb het pakketje maar snel gegeven want ik was veel te bang dat mensen door die bloemen dachten dat ze een loterij hadden gewonnen of iets dergelijks!”

Levi van Wijngaarden van Vergelijk op Webshop Wednesday
 
Volgende WeWe een stricter deurbeleid
De volgende Webshop Wednesday zal plaatsvinden in Rotterdam! Die is op 25 september en zal gaan over het internationaal verkopen. Zoals gewoon weer geheel gratis voor webwinkeliers. Daarbij is wel het volgende even belangrijk! Webshop Wednesday is een event voor kennisdeling bij webwinkeliers en in Utrecht bleek dat er toch ook veel leveranciers aanwezig waren terwijl het event echt voor webwinkeliers bedoelt is! Hierdoor zal het deurbeleid bij het volgende event weer wat meer aandacht krijgen. Lees vooraf dus even goed de tips en info op de Meetup.com-site door want het zou jammer zijn als er mensen in september voor een dichte deur komen te staan!

Tags

Reacties