‘Belgische ecommerce moet meer kennis delen’
Bedrijven binnen de Belgische ecommerce zouden onderling meer kennis moeten delen. We zouden daarbij meer moeten kijken naar onze noorderburen, die beter zijn in netwerken op events. Dat zeggen ecommerce-managers Caroline Van den Borre en Hannelore Casteels.
Belgen hebben sowieso het imago braver te zijn dan Nederlanders en in de ecommerce-sector is dat helaas niet anders. En dat is jammer, want er is veel kennis aanwezig in deze branche. Alleen wordt die te weinig gedeeld.
‘In België zitten we op ons eigen eilandje’
Dit zeggen Hannelore Casteels, ecommerce-manager bij Veritas, en Caroline Van den Borre, ecommerce-manager ad interim bij Xandres, tegenover Bloovi. “In België zitten we toch nog allemaal op ons eilandje. We zijn allemaal hard aan het werken aan ons eigen ding, maar zouden er zoveel winst uit halen als we af en toe vaker met elkaar kunnen praten om ervaringen uit te wisselen.”
We zouden er meer winst uithalen als we af en toe ervaringen uitwisselen.
‘Belgen blinken niet uit in netwerken’
Branchegenoot Hannelore Casteels deelt die mening: “Wij Belgen blinken nu eenmaal niet uit in netwerken, we zijn eerder verlegen types. In Nederland is dat anders. Als ik in Nederland naar een event ga, sta ik na tien minuten al in een groep van twintig mensen. En meteen twintig e-mails in mijn mailbox. Wij zijn wat braver en stappen niet zo makkelijk op elkaar af.”
De twee zijn dan ook blij met de komst van het allereerste E-commerce Managers Event, dat 19 november online wordt georganiseerd. De dames vinden dat Belgische online retailers wel wat vaker en beter mogen netwerken. Al was het maar om zogeheten cowboys, “die in deze sector veel beloven”, de markt uit te duwen.
‘Hoog tijd dat we van elkaar beginnen te leren’
“Als wij als ecommerce-managers meer contact met elkaar zouden hebben, kunnen we elkaar voor die partijen waarschuwen en de cowboys eindelijk uit de markt duwen. Het wordt hoog tijd dat we van elkaar beginnen te leren”, zo zeggen ze.
Het evenement lijkt op een perfect moment te komen. Online shopping heeft door de uitbraak van het coronavirus een flinke boost gekregen. Hannelore durft zelfs te stellen dat er in ons land door Covid-19 “makkelijk drie jaar” vooruitgang is geboekt op het vlak van digitale transformatie.
Inhaalslag gemaakt ten opzichte van Nederland
Caroline vult aan: “De Belgische ecommercesector heeft de voorbije maanden eindelijk een inhaalbeweging gemaakt ten opzichte van onze noorderburen, waar online shoppen al veel langer is ingeburgerd. Maar die inhaalbeweging heeft zich vooral op consumentenvlak afgespeeld. Aan retailkant is er nog veel werk aan de winkel. Sommigen moeten nog starten, of gebruiken momenteel nog platformen die niet voldoende professioneel zijn.”
Aan retailkant is er nog veel werk aan de winkel.
Reacties