menu

Waar blijft de unieke Vaderdag-benadering?

Waar blijft de unieke Vaderdag-benadering?Zondag 16 juni dan is het weer zover. Dan is het weer Vaderdag. De dag waarop we onze vaders eens extra in het zonnetje horen te zetten. Veel webwinkels springen hier op in met speciale landingspagina’s en een selectie van producten uit het assortiment die perfect zouden zijn voor vaderlief. Maar weinig webwinkels weten dit op een originele manier aan te pakken!

Vroeger kon je al ‘voldoen’ aan Vaderdag door je vader een ontbijt op bed te brengen, een zelfgemaakte stropdas van karton te geven of door een kei te verven en te zeggen dat het een handige presse-papier is. Nu je eenmaal volwassen bent kom je vaak toch met een gekocht cadeautje aanzetten. Natuurlijk helemaal niks mis mee en dat weten de webwinkels ook. Zij hebben hun homepage aangepast – vaak door één van de carrousel-afbeeldingen te wijden aan Vaderdag – en proberen bestaande producten uit hun assortiment opnieuw in de schijnwerpers te zetten.

Maar vaak komen we toch hetzelfde soort producten tegen. De voorspelbare aftershaves, scheeraccessoires, deodorant-en-douchegel-pakketten, boormachines en wat hip bedoelde gadgets. We deden een rondje langs wat bekende webwinkels en kwamen onder andere dit tegen:

Bol.com
Bol.com heeft op de homepage een verwijzing naar een speciale Vaderdag-pagina. Hier vinden we onder andere de e-reader die Bol.com de bezoeker te pas en te onpas aanpraat (want: speciale deal met Sony) een geschenkset van L’Oreal (*gaap*), een Philips-ledlamp, de cd van Anouk, een frituurpan en Battlefield 13. Al met al lijkt het erop dat Bol.com de vele geschenksetten (het zijn er écht veel!) afwisselt met een random goed verkopend product uit elke productcategorie die ze hebben. Wel handig: filteren op prijscategorie.

Originaliteitsscore:

Gamma
Bij Gamma denk je toch al snel aan een winkel die bij Vaderdag even de hele trucendoos opengooit en de man, die toch vaker bij Gamma winkelt dan de vrouw, met allerlei handige machines, apparaten en tools weet te verblijden. Helaas. De Vaderdag-verwijzing op de homepage leidt naar één accuboormachine die afgeprijsd is. Oftewel: het is een actie die op ieder willekeurig moment van het jaar had kunnen plaatsvinden.

Originaliteitsscore:


Praxis

Praxis heeft ook opvallend weinig verwijzingen naar Vaderdag. Wel bevat één van de carrousel-slides een reclame voor een grasmaaier, waarbij een schroef staat afgebeeld waar ’16 juni – Vaderdag – cadeau’ op staat. Als we hierop klikken worden we geleid naar een pagina waar alleen die grasmaaier staat, maar in de url en in het kruimelpad zien we wel dat er blijkbaar een Vaderdag-pagina bestaat. Klikken we daarop zien we een aantal producten die inderdaad wel eens interessant zou kunnen zijn voor vaders. Maar waarom wordt er op de homepage niet naar déze pagina verwezen? Misschien omdat het enige écht verrassende product in dit aanbod een doos is met allerlei gereedschap gemaakt van chocola.

Originaliteitsscore:

Kruidvat
Kruidvat heeft helemaal onderaan de pagina een duidelijke verwijzing naar speciale Vaderdag-aanbiedingen. Groot was echter onze teleurstelling toen we erachter kwamen dat die Vaderdag-pagina gewoon verwijzingen naar bestaande productcategorieën op Kruidvat.nl bevat. Er is dus niet eens de moeite genomen om eerst een selectie te maken van een bepaald aantal producten. Nee, Kruidvat vond het wel zo gemakkelijk om de Vaderdagcadeau zoekende consument álle mannengeuren, geschenksets, scheerapparaten, fotocadeaus, fotoboeken en tablets voor te schotelen.

Originaliteitsscore:

Wehkamp
Toen we de website van Wehkamp bezochten stonden we al met onze 0 sterren in de aanslag. Want er wordt nergens melding gemaakt van Vaderdag. Toch konden we uiteindelijk, via het Twitter-profiel en de Facebook-pagina van Wehkamp, iets vinden wat in elkaar lijkt te zijn gezet voor mensen die op zoek zijn naar cadeautjes voor hun vader. Het online warenhuis maakt hierbij onderscheid tussen vier verschillende soorten vaders: de fashionable papa, de fanatieke papa, de vetkoele papa en de doe-het-zelf-papa. En het lijkt erop dat Wehkamp echt de moeite heeft genomen om de juiste producten bij de categorieën te vinden. Al blijft het jammer dat ze niet naar de deze pagina verwijzen vanaf de homepage!

Originaliteitsscore:

V&D
V&D heeft op hun homepage midden onderaan een verwijzing naar hun Vaderdag-pagina, Ook V&D heeft ervoor gekozen om niet alle vaders over één kam te scheren, maar een selectie te maken. Zo zijn er producten voor de trendy vader, de stijlvolle vader en de sportieve vader. Heel soms wordt er doorverwezen naar een specifiek product (bijvoorbeeld de biografie over voetballer Andy van der Meyde), maar vaker wordt er vrij lui verwezen naar een complete productcategorie. Jammer.

Originaliteitsscore:


Dixons

Dixons heeft anders dan alle andere onderzochte webwinkels een selectie gemaakt op basis van prijs. Zo schotelen ze je Vaderdag-tips voor tot 10 euro, tot 20 euro, tot 50 euro en tot 100 euro. Ze verwijzen specifiek naar bepaalde producten en niet naar hele productcategorieën zoals andere webwinkels trachtten te doen. Het aanbod van Dixons is enigszins gevarieerd te noemen, al hadden er wat ons betreft wel iets méér producten getoond mogen worden per prijscategorie.

Originaliteitsscore:


Conclusie
Met een gemiddelde score van 4,0 komen de onderzochte webwinkels er gezamenlijk bekaaid van af. Sommige webwinkels maken op hun eigen homepage met nog geen letter gewag van het feit dat zondag vaderdag is, terwijl andere webwinkels verzuimen enige moeite te doen in het samenstellen van een leuk, gevarieerd en origineel aanbod van producten waarmee consumenten hun vader kunnen verblijden. Wehkamp viel in positieve zin op met een leuk, gevarieerd aanbod, maar het was wel erg jammer dat ze op de goed bezochte homepage geen melding maakte van hun Vaderdag-selectie…

 

Tags

Reacties